Psychologist shimaa abdellah

Psychologist shimaa abdellah psychology .. positive vibes .. mental health .. psychological healing and support ..

أحيانا مشاكلك ممكن تبقى سبب انك تساعد غيرك .. ♥️
31/05/2026

أحيانا مشاكلك ممكن تبقى سبب انك تساعد غيرك .. ♥️

بس انتي ياشيماء شخصية إيجابية ومبهجة ودارسة علم نفس ف ازاي تحسي بالمشاعر السلبية دي😂😂
28/05/2026

بس انتي ياشيماء شخصية إيجابية ومبهجة ودارسة علم نفس ف ازاي تحسي بالمشاعر السلبية دي
😂😂

فيه كام تجربة احترافية للاعيبة موهوبة وكبيرة من سنين السنين بس للأسف مكملتش او منجحتش وأكيد محققتش آلي حققه صلاح ومش ضام...
28/05/2026

فيه كام تجربة احترافية للاعيبة موهوبة وكبيرة من سنين السنين بس للأسف مكملتش او منجحتش وأكيد محققتش آلي حققه صلاح ومش ضامنين حتى يجي حد تاني يحقق نفس النجاح آلي حققه رغم كل الأمل آلي هو كان سبب فيه برضو ..
صلاح مقالش انه ضحى عشاننا عشان نتضايق من كلامه او يستفزنا ..
هو ضحى عشان نفسه وعشان نجاحه آلي احنا بنتفشخر بيهم وفرحانين بيهم بطبيعة الحال بس اكيد هو كان حاطط مصلحته ونجاحه وهدفه زي ما هو قال قدام عنيه ودا الأهم ..
ف اذا كان شايف انه ضحي بوقت انبساط او ب رغبات في اكل فسح خروجات سهر تواجد اكتر مع أهله او أسرته او عياله .. لو دا بالنسبة له تضحيات في سبيل تجربته الناجحة ف تمام مفيش مشكلة دي اختياراته ودي حياته آلي فيه ناس غيره في نفس تجربته اختاروا انهم ميضحوش بيها ولاء انا عايز اكون جنب اهلي وفي بلدي ولاء انا عايز اكل آلي نفسي فيه ولاء انا مقدرش اتحمل الجو السقعة دا ولاء انا مقدرش اتحمل التمرينات الصعبة دي ولاء انا عايز ابقى مع اهلى ومراتي وعيالي ونخرج ونسهر ونتفسح واعيش حياتي .. وبرضو براحتهم ودي اختياراتهم ..
بالمناسبة برضو مش هبقى ببالغ لو قلت انه ناس كتير من آلي شغالة تنظير وتريقة على صلاح ميقدروش يكملوا التزام تجاه شيء حتى لو الشيء دا بيدخلهم فلوس وميقدروش يبعدوا عن اهاليهم حتى لو فيه فرص شغل كويسة في بلاد تانية ولو قولتلهم هتاخدوا فلوس كتير اوي بس هتتحرم لسنين من كل الاكل والشرب آلي بتحبه وبتنبسط بيه ومفيش خروجات ولا سهر اغلب السنة ووقتك مع اسرتك هيبقى قليل ومش هتعرف تقعد وقت طويل مع امك وابوك واخواتك هيقولك وايه لازمتها الفلوس لو مش هعرف استمتع بيها وهبقى بعيد عن اهلي .. وعادي برضو هي الحياة كدا كلها اختيارات ..
ف شايفة تصريحه مش مستفز ولا هو بيعيش دور ولا بيتكاهن كهن فلاحين ولا حتى بيقدم نفسه ك ضحية ..
الراجل بيتكلم عن تجربته وعن تضحياته في سبيل نجاحه آلي هو مش بينكره ولا بيقلل منه خالص برضو بالعكس دا فرحان بيه وشايف انه حقق خيال ونفسه يتكرر تاني كمان ..

27/05/2026

#العيد العيد .. اهلا بالعيد 🩷🩷
كل سنة وانتم في سعادة وخير وصحة وبلادنا في امان وسلام 🤍

** هل ينفع اتنين كانوا مرتبطين يرجعوا يتعاملوا تاني مع بعض او حتى يكونوا أصدقاء زي ما شوفنا تعامل انغام واحمد عز في اخر ...
25/05/2026

** هل ينفع اتنين كانوا مرتبطين يرجعوا يتعاملوا تاني مع بعض او حتى يكونوا أصدقاء زي ما شوفنا تعامل انغام واحمد عز في اخر ظهور ليهم ؟!
= عادة دا مش بينفع خصوصا بعد انتهاء العلاقات مباشرة لانه بيفضل فيه بواقي مشاعر جوه الطرفين او على الاقل جوه طرف من الأطراف ف صعب جدا يتعاملوا ك أصدقاء او بدون ما المشاعر دي تأثر عليهم ..
لكن ممكن بعد مرور السنين والدخول في تجارب أخرى وانتهاء المشاعر من جواهم يرجعوا يتعاملوا مرة تانية ك أصدقاء او زملاء بدون اي غضاضة او ضيق من جواهم او ميل او رغبة في عودة العلاقات مرة تانية ..
ف المشهد مش غريب انهم يتعاملوا مع بعض بعد كل السنين دي بالشكل دا ..

20/05/2026

انزلوا ع الارض .. عيشوا الواقع .. 🤍

ينفع عادي ♥️
19/05/2026

ينفع عادي ♥️

بمناسبة موضوع البوس وصورة اية سماحة وجوزها آلي بقى تريند دا افتكرت الصورة دي كانت بعتهالي صديقة ليا من إيطاليا .. الصورة...
17/05/2026

بمناسبة موضوع البوس وصورة اية سماحة وجوزها آلي بقى تريند دا افتكرت الصورة دي كانت بعتهالي صديقة ليا من إيطاليا .. الصورة دي لمكان عندهم مخصص للبوس ومكتوب kiss please وبكل بساطة كدا اتفضلوا حبوا بعض عادي جدا 😅 ..
وحقيقي شيء بائس جدا انه الناس متضايقة من صورة راجل بيبوس مراته مع انهم لو شافوا راجل بيضرب مراته بيقولك ملناش دعوة ومحدش يتدخل دا واحد ومراته .. ولو شافوا واحد اتحرش ببنت مش بيتضايقوا ولا بيتعصبوا خالص خالص بالعكس ساعات بيطلبوا من البنت تسكت كمان ..
ف معرفش ايه آلي بيخلي الناس تتدخل بين واحد ومراته عشان بيبوسها ولا ايه آلي بيعصبهم في الموضوع دا .. 😬
يمكن لان بعض المجتمعات اتعودت تتسامح مع العنف اكتر ما تتسامح مع التعبير الطبيعي عن الحب ..
وأحيانا لان مشاهد الحب الصريحة بتواجه الناس بحرمانهم العاطفي او بالأفكار الصارمة آلي اتربوا عليها عن المشاعر والجسد ..
ف بدل ما يحاولوا يعيدوا تفكير في افكارهم بيكون الاسهل انهم يهاجموا ويرفضوا اي حاجة مختلفة عنها ..

دون رغبة في امتلاكه .. ودون خوف من فقدانه 🧡
14/05/2026

دون رغبة في امتلاكه .. ودون خوف من فقدانه 🧡

Address

Alexandria

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Psychologist shimaa abdellah posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share

Category