03/06/2026
Ik ben eigenlijk niet zo van de tussendoortjes.
Niet omdat tussendoortjes per definitie slecht zijn, maar omdat veel mensen de hele dag door eten zonder nog echt te voelen of ze honger hebben.
Toch at ik vandaag dit bakje Griekse yoghurt met blauwe bessen en hennepzaad tussen twee maaltijden door.
Waarom?
Omdat ik trek had.
En dat is misschien wel een van de belangrijkste lessen als het gaat om gezonde voeding: niet leven volgens strikte regels, maar leren luisteren naar wat je lichaam nodig heeft.
Soms betekent dat drie volwaardige maaltijden per dag. Soms betekent dat een extra eetmoment omdat je een drukke dag hebt, hebt gesport of gewoon meer energie nodig hebt.
Gezond eten gaat niet over perfectie. Het gaat over voeden in plaats van vullen.
Vandaag was dit wat ik nodig had.
Herken jij dat? Dat je soms merkt dat je lichaam gewoon om iets extra’s vraagt?