03/08/2026
https://www.scientificamerican.com/.../eating-less.../ Schitterend artikel, de carnivoren gaan dit niet graag lezen maar hun dieet is dan ook allesbehalve natuurlijk voor de mens. "Proteïnmaxxing" is een nieuwe term, de huidige proteïne hype sluit daar bij aan. Misschien toch maar mee oppassen.
Dit artikel behandelt 2 recent gepubliceerde review artikels.
Belangrijke opmerking: ". De meeste studies naar het verband tussen een langer leven en een eiwitarm dieet zijn uitgevoerd met diermodellen zoals muizen in plaats van mensen, vanwege de moeilijkheid om iemands dieet gedurende zijn of haar hele leven te volgen. Toch zijn er voldoende overeenkomsten tussen wat een muis en een mens eten, waardoor de gegevens uit dergelijke studies nog steeds relevant kunnen zijn. Zowel mensen als muizen hebben ongeveer dezelfde hoeveelheid eiwitten nodig en zijn afhankelijk van dezelfde negen essentiële aminozuren om te overleven en te gedijen.
"Muizen zijn erg geschikt om voedsel te modelleren, omdat ze in principe menselijk voedsel eten en het gebruiken voor dezelfde processen om te groeien, zich voort te planten en zichzelf in stand te houden," aldus Lamming.
Het volledig artikel:
Minder eiwitten eten kan bijdragen aan een langer leven.
Hoewel "eiwitmaximalisatie" momenteel erg populair is, kan het verminderen van je eiwitinname je levensverwachting juist verlengen.
Door Adam Kovac onder redactie van Megha Satyanarayana
Sommige mensen denken dat de nieuwste trend van "eiwitmaximalisatie" hen zal helpen langer en gezonder te leven, maar nieuw onderzoek wijst op het tegenovergestelde: het verminderen van de eiwitinname zou jaren aan je levensduur kunnen toevoegen, en je bovendien geld kunnen besparen.
De populariteit van de 'protein maxxing'-rage op sociale media is samengevallen met een overvloed aan eiwitrijke producten op de markt, variërend van water en Starbucks-dranken tot Doritos. Mensen kopen deze producten wellicht in de hoop spiermassa op te bouwen, maar studies hebben aangetoond dat de meeste Amerikanen al voldoende eiwitten binnenkrijgen via hun voeding .
In een nieuw overzichtsartikel dat vrijdag in Cell Press Blue is gepubliceerd, (https://www.cell.com/cell.../fulltext/S3051-3839(26)00077-0 ) hebben onderzoekers de bevindingen van meer dan 350 eerdere studies samengevat en wijdverspreid bewijs gevonden dat, als het om eiwitten gaat, er ook te veel van het goede kan zijn.
"Mensen halen gemiddeld zo'n 17 procent van hun calorieën uit eiwitten", zegt Dudley Lamming, hoogleraar aan de Universiteit van Wisconsin-Madison en mede-auteur van het artikel.
In een samenvatting van eerder onderzoek zegt Lamming dat controlegroepen muizen een dieet kregen met ongeveer 20 procent eiwit, en dat muizen die veel lagere hoeveelheden eiwit kregen, met name in de orde van 5 tot 8 procent, een langere levensduur bleken te hebben.
Een deel van het verband tussen een hogere eiwitinname en een kortere levensduur komt voort uit de rol van essentiële aminozuren in onze voeding. Eiwitten in de voeding zijn onze belangrijkste bron van essentiële aminozuren, omdat ons lichaam deze moleculen niet zelf kan aanmaken. Hoewel we deze aminozuren nodig hebben om te leven en te groeien, heeft het onderzoek van Lamming aangetoond dat ze in overmaat ook schadelijk kunnen zijn. In een artikel dat op 24 juli in Nature Aging werd gepubliceerd, (https://www.nature.com/articles/s43587-026-01169-0 ) toonden hij en zijn collega's aan dat door de inname van het aminozuur valine te verminderen, de gemiddelde levensduur van mannelijke muizen met 23 procent, oftewel een half jaar, toenam. Deze knaagdieren vertoonden minder tekenen van kwetsbaarheid naarmate ze ouder werden, hadden minder vetweefsel en ontwikkelden minder vaak kanker.
"Je hebt de essentiële aminozuren in eiwitten nodig," beaamt Steven Heymsfield, hoogleraar aan de Louisiana State University, die niet betrokken was bij het nieuwe onderzoek of Lammings studie van 24 juli. Maar nadat je voldoende eiwitten hebt gemetaboliseerd om je spieren, organen en andere essentiële onderdelen te onderhouden, "is de rest gewoon energie. Als je veel meer eiwitten eet dan nodig is voor de essentiële aminozuren, wordt het ofwel omgezet in iets anders, zoals vet, of ... geoxideerd voor calorieën. Dus ik zie de enorme eiwitinname [trend] niet als iets meer dan onzin."
Er zijn talloze studies die een verband aantonen tussen algehele caloriebeperking en een langer leven, maar in de praktijk is dit voor mensen moeilijk vol te houden. Lamming en andere onderzoekers denken dat mogelijk dezelfde voordelen voor de levensduur behaald kunnen worden door simpelweg de eiwitinname te beperken. De meeste studies naar het verband tussen een langer leven en een eiwitarm dieet zijn uitgevoerd met diermodellen zoals muizen in plaats van mensen, vanwege de moeilijkheid om iemands dieet gedurende zijn of haar hele leven te volgen. Toch zijn er voldoende overeenkomsten tussen wat een muis en een mens eten, waardoor de gegevens uit dergelijke studies nog steeds relevant kunnen zijn. Zowel mensen als muizen hebben ongeveer dezelfde hoeveelheid eiwitten nodig en zijn afhankelijk van dezelfde negen essentiële aminozuren om te overleven en te gedijen.
"Muizen zijn erg geschikt om voedsel te modelleren, omdat ze in principe menselijk voedsel eten en het gebruiken voor dezelfde processen om te groeien, zich voort te planten en zichzelf in stand te houden," zegt Lamming.
De knaagdierstudies die de onderzoekers in het nieuwe overzicht analyseerden, lieten uiteenlopende resultaten zien en maakten gebruik van verschillende soorten en geslachten muizen en ratten, maar de toename in levensduur bij een eiwitarm dieet bedroeg maar liefst 53 procent. Ter vergelijking: dat is alsof een mens met een verwachte levensduur van 80 jaar ouder wordt dan 12Het verlengde levensduur-effect houdt waarschijnlijk verband met een hormoon genaamd FGF21, denken de onderzoekers. Wanneer mensen of muizen hun eiwitinname beperken, leidt dat tot een verhoogde productie van FGF21. Wanneer dat hormoon de hersenen bereikt, zet het een proces in gang dat sympathische signalering wordt genoemd. Hierbij geeft het zenuwstelsel de witte vetcellen een signaal om meer mitochondriën aan te maken. Dat leidt er vervolgens toe dat het vet als brandstof wordt verbrand.
"Wat we daadwerkelijk zien bij dieren met een eiwitarm dieet – en wat vorig jaar ook werd aangetoond bij mensen met een eiwitarm dieet – is dat [zij] een hoger energieverbruik hebben," zegt Lamming.
Het kwijtraken van overtollig vet kan het risico op aandoeningen zoals diabetes, hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker verlagen.
Het beperken van de eiwitinname heeft nog andere voordelen, zegt Heymsfield. Bij de vertering van eiwitten wordt in de lever ureum geproduceerd, een eindproduct van de stofwisseling. Een teveel aan ureum kan leiden tot nierproblemen. Voedingsmiddelen met veel eiwitten bevatten vaak ook veel verzadigde vetten, en een te hoge consumptie van deze vetten wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Dit heeft ertoe geleid dat sommige onderzoekers kritiek hebben geuit op het keto-dieet, dat veel vlees bevat .
Wat de optimale eiwitinname voor een mens is, is moeilijk te zeggen. Tot voor kort adviseerde het Amerikaanse ministerie van landbouw (USDA) een dagelijkse inname van 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. In de meest recente versie is dit echter verhoogd naar 1,2 tot 1,6 gram per kilogram. (De bijgewerkte versie, die in januari werd gepresenteerd door minister van Volksgezondheid Robert F. Kennedy jr., heeft kritiek van artsen uitgelokt. Zij beweren dat sommige mensen die verantwoordelijk waren voor het opstellen van de nieuwe richtlijnen belangenverstrengeling hadden.) Deze aanbeveling om de eiwitinname te verhogen staat haaks op de suggestie dat het verlagen van de eiwitinname voordelen kan opleveren. Bovendien kan de eiwitbehoefte per persoon verschillen: een zwangere vrouw heeft meer eiwit nodig dan iemand die niet zwanger is. Ook wordt een verhoogde eiwitinname aanbevolen voor mensen in specifieke omstandigheden, zoals iemand die herstelt van een blessure. Ook bij zeer actieve mensen kan een verhoging van de eiwitinname geen kwaad.
"Ons algemene uitgangspunt is dat voor mensen die sporten, eiwitten in de voeding waarschijnlijk gunstig zijn en zeker niet schadelijk", zegt Lamming. "Maar voor mensen met een zittende levensstijl is het waarschijnlijk dat te veel eiwitten eten juist slecht voor je is."