14/06/2026
Sommige vriendschappen maken geen lawaai. Ze hoeven zich niet te bewijzen. Ze zijn er gewoon, als een veldweg die al je hele leven dezelfde bocht maakt, als een dorp dat je met gesloten ogen nog zou herkennen.
Zo begon het verhaal van Odette en Maria. Twee meisjes uit Zomergem, die elkaar vonden op de lagere school en elkaar daarna nooit meer echt loslieten. Later kwam ook Simonne in hun leven, de nicht van Maria. Zij woonde in Belsele, maar afstand bleek geen maatstaf voor verbondenheid. Vriendschap vond moeiteloos haar weg tussen dorpen, seizoenen en jaren.
Het leven ging verder. Er werd getrouwd, gewerkt en gezorgd. Odette en Maria bleven in Zomergem wonen, Simonne streek na haar huwelijk neer in Beke. Samen met hun echtgenoten bouwden ze een leven uit op de boerderij. Dagen werden gevuld met werk dat niet wachtte. Koeien moesten gemolken, velden verzorgd, taken afgewerkt. Vrije tijd was zeldzaam.
En toch.
Af en toe werd er een moment gestolen uit de drukte. Dan ontmoetten de drie vriendinnen elkaar voor een tas koffie en een stuk gebak. De mannen bleven thuis op de boerderij, terwijl zij verhalen deelden, nieuwtjes uitwisselden en de draad telkens weer oppikten waar ze die de vorige keer hadden laten liggen.
De jaren stapelden zich op, zoals jaren dat doen. Er kwamen kleinkinderen, afscheid, stille lege plaatsen aan tafel. De echtgenoten verdwenen uit hun leven, maar hun vriendschap bleef. Niet meer zo vaak van dichtbij, wel via de telefoon. Een stem aan de andere kant van de lijn die vertrouwd bleef, ook wanneer de wereld veranderde.
Maria verhuisde naar Ons Zomerheem, Simonne naar een serviceflat in Evergem en Odette vond een nieuwe thuis bij ons in Ursel.
En toen kwam die bijzondere wens.
Op vrijdag 12 juni werd de tijd even teruggedraaid. Odette mocht haar hartsvriendinnen opnieuw in de armen sluiten. Geen telefoondraad meer tussen hen, maar warme blikken, echte stemmen en handen die elkaar terugvonden.
Bij een bubbeltje, koffie en taart werden herinneringen bovengehaald.
Er werd verteld, bijgepraat en vooral veel gelachen. Alsof de jaren tussen toen en nu zich even hadden teruggetrokken. Alsof drie jonge vrouwen elkaar opnieuw ontmoetten aan een keukentafel ergens tussen de velden van Zomergem.
Toen het tijd was om afscheid te nemen, gingen de dames huiswaarts met een bloemetje in de hand en een hart vol herinneringen.
Want sommige vriendschappen worden niet ouder.
❤Een warme dankjewel gaat ook naar Caroline en Annemieke, die deze hartenwens met veel zorg mogelijk maakten. Dankzij hun organisatie en de sfeervolle aankleding werd het niet zomaar een ontmoeting, maar een namiddag die voelde als een feest van vriendschap, herinneringen en verbondenheid.