16/01/2023
Er du 'en af dem' der har et nytårsforsæt for 2023?
Jeg håber inderligt, at du må lykkedes med dine mål for 2023!
Men… ak og ve… for de fleste nytårsforsæt er nemlig dømt til at mislykkes!
Men HVORFOR er det, at vi - selvom vi er TOPmotiveret, fuld af energi og optimisme - desværre sjældent lykkedes med vores nytårsforsæt?
En af årsagerne er, at vi har en tendens til at skubbe de svære, smertefulde eller uoverskuelige ting ud i fremtiden – jo ’længere væk’ jo mindre føles de, rent psykologisk.
Det er en af årsagerne til, at vi kommer til at sætte lidt for høje og urealistiske mål, da vi ofte har taget beslutningen et godt stykke tid før fx nytår – hvor opgaven eller målet ikke virkede så stor.
Som coach eller terapeut, plejer jeg at illustrere det med fx metaforen om ’Mount Everest’ eller ’vasketøjsbunken’:
Jo større eller højere det ser ud, jo mere uoverskuelig bliver det for os at overkomme – og jo tættere vi kommer på målet (fx bjerget) jo større og mere urealistisk virker det.
1. RÅD er derfor:
Lav realistiske mål = sæt dine forventninger ned, så det faktisk er muligt for dig at nå – ellers ender du højst sandsynligt (igen) med at give op og blive skuffet.
2. RÅD handler om HVORDAN og HVORFOR – altså din PLAN og ANALYSE:
Du skal altså spørge dig selv:
HVORDAN kan du lykkes?
HVORFOR er det, at du IKKE lykkedes tidligere?
Du skal altså have LAGT en PLAN og lavet en ANALYSE af, hvad der skal til og hvad der kan forhindre dig (ud fra tidligere erfaringer).
I din plan er det vigtigt at du - ud at have dit mål - også har styr på vejen derhen, altså dine delmål.
I mit arbejde illustrerer jeg det fx med metaforen om elefanten:
HVIS du skulle spise en elefant, hvordan ville det så være muligt (eller ikke muligt)?
I mindre bidder, så det bliver overskueligt og realistisk – og det gælder alle mål.
Det handler altså om at finde DE SMÅ SKRIDT eller dine DELMÅL og dét, der kunne forhindre dig - så det bliver mere realistisk og muligt at nå det STORE MÅL.
DERFOR kræver det, du har EN PLAN, hvor du tager højde for alle de forhindringer, der måtte være (i dig selv eller udefra kommende).
3. RÅD: Det skal være NOGET du har LYST TIL, da det gør det lettere for dig at holde dampen oppe.
Hvis du fx tænker: Ja, jeg har lyst til at se skarp og veltrænet ud og leve godt og længe osv..
Så er problemet blot, at selvom du har lyst til ’endemålet’, så er der ofte en lang, snoet vej med masser af ’opgaver’ eller ’forhindringer’, som du har mindre lyst til – og det gør det svært at holde dampen og motivationen oppe.
Men, som så meget andet, så bliver det naturligvis lidt unuanceret eller mangelfuldt om du vil. Fordi der er så meget andet, man kan (og bør) arbejde med for at lykkes med sine mål.
Vores (dårlige) vaner !
Desuden handler det, som tidligere nævnt, også om vores vaner.
For at skabe nye og mere ønskværdige vaner, så kræver det, at du ØVER dig kontinuerligt, for at skabe nye vaner.
Det kan være ret svært alene - hvis du ikke har en ’makker’ eller coach, mental træner eller el. lign., der holder dig til ilden.
HVIS du aldrig er kommet i gang med dine mål for 2023….eller..
HVIS du er i fuld gang, men på et tidspunkt mærker, at dampen og motivationen falder - og tænker, du kunne bruge en coach eller mentor, der støtter, guider og (og måske giver dig et 'kærligt’ spark) så kontakt mig gerne for en uforpligtende snak.
Så finder vi ud af, om jeg kunne være den rette til at hjælpe DIG med at nå dine mål – og sammen finde ud af, HVAD der forhindrer dig og HVAD du så kan gøre i stedet.
Hvis du er ’en af de få’ der har helt styr på det, så vil jeg blot sige GODT GÅET - og fortsat god arbejdslyst med at nå dine mål, ønsker og drømme for 2023.
Del også gerne dine erfaringer, tips og råd.
Nytårshilsner
Heidi