03/06/2026
Jeg troede længe, at min evne til at presse og klare mig selv var en styrke.
Jeg kunne gennemføre forskellige målsætninger både privat og professionelt, selv når kroppen råbte på ro. Det føltes næsten, som en autopilot, der var sat til og holdt mig kørende, selvom det til tider kun var “dampe” jeg kørte på.
Jeg arbejdede videre, selv når jeg var udmattet, for der var ikke noget alternativ eller valg, i min bevidsthed. At ”præstere”, ”levere”, ”være på” var blevet det at være mig og det jeg forventede af mig selv.
Jeg kaldte det dedikation og ansvar. Men i dag ved jeg, at det ofte var noget helt andet:
🔹kontrol
🔹frygt
🔹selvkritik
🔹overlevelse
Når vi begynder at forstå, hvad der ligger bag vores behov for hele tiden at være ”i gang”, ”på vej”, og ”gøre mere”, åbner der sig en mulighed. En mulighed for at turde mærke og være med de svære følelser.
Med dette valg forsvinder gradvist behovet, motivationen og styringen af forskellige beskyttelsesstrategier og der skabes i stedet plads til at være mere, ved at gøre mindre💛
Du vil måske finde dig selv i oftere at sige nej, prioritere små pauser/pusterum, træne mindre, lave mindre, og generelt trække tempoet ud af forskellige hverdags aktiviteter.
Både for dig selv og måske andre, kan det skabe en usikkerhed og en følelse af at være afkoblet og fremmede for den version du kender af dig selv, hvilket er helt naturligt og forståeligt.
Det er strategier du sandsynligvis har brugt så længe, at de for dig føles, som en del af din personlighed. For andre kan det virke fremmede, af samme grund, fordi det er de sider de har set af dig.
Det kan være svært at rumme egen usikkerhed, tvivl og svære følelser, og samtidig forholde dig andres. Men når tempoet falder, bliver der ro til at lære sider af dig selv, der ikke er styret af beskyttelsesstrategier.
Med samme ro finder du også en tillid til dig selv i at turde være dig uden beskyttelsesstrategier, når du er sammen med andre.
Den usikkerhed du kan mærke i andre, er i virkeligheden et tegn på, at du er blevet tryg nok til at være og give plads til at være dig.
Når du lærer at være der, så genfinder du den energi, der drev og motivererede dig tidligere. Men energien vil i stedet være drevet af nærvær, selvkærlighed, passion, autentisitet, samt en balance mellem dine og andres behov, hvor du ikke behøver være hverken mere eller andet end dig💛
Jeg ved hvilket ubehag der følger med, når vi begynder at slippe kontrollen, mærker frygten og kan hører selvkritikkeren råbe for fulde lunger, for jeg har selv stået dér. Men det jeg også ved er, at med ubehaget åbner der sig også en mulighed.
En mulighed der er mindre krævende, mere autentisk, langt mere værdifuldt og bæredygtigt for dig på den lange bane💛
Hvis du kan genkende noget af det, så er du velkommen til at række ud. Du behøver ikke stå alene med det, der føles nyt og svært🫶