28/07/2026
🔎 Kan faste være en vej til bedre sundhed, når du har type 2-diabetes eller forstadiet til det? Det er et spørgsmål, som forskere på Steno undersøger.
De ser nærmere på en metode, som kaldes ”tidsbegrænset spisning”. Her skifter du mellem perioder, hvor du spiser og faster i løbet af døgnet ⌚👀
For eksempel kan du spise inden for et vindue på 8 timer. Det kunne være fra kl. 10 til 18. Resten af tiden indtager du kun vand og andre kaloriefrie drikke.
💬 ”I forskningen ser vi tegn på, at tidsbegrænset spisning kan sænke blodsukkeret hos personer med type 2-diabetes eller forstadiet til det – altså det, som vi kalder prædiabetes,” fortæller Jonas Salling, seniorforsker på Steno og lektor ved Københavns Universitet.
Han og postdoc Anne-Ditte Termannsen står i spidsen for studiet RESET2.
RESET2 undersøger, om tidsbegrænset spisning kan have en positiv effekt på blodsukker, vægt og livskvalitet, når man har type 2-diabetes.
De 132 deltagere følges på Steno i Herlev, hvor de inddeles i to grupper og følges i et år:
👉 Den ene gruppe skal forkorte det daglige spisevindue med mindst tre timer, og spisevinduet skal være under 10 timer i døgnet.
👉 Den anden gruppe fortsætter med de vante spisevaner.
Ved at sammenligne de to grupper kan forskerne vurdere, om tidsbegrænset spisning gør en reel forskel for sundheden.
💬 ”Der findes allerede nogle små studier, som undersøger effekten af tidsbegrænset hos personer med prædiabetes og type 2-diabetes. Studierne er dog meget forskellige og kan derfor være svære at sammenligne. Derfor er der behov for et større og længerevarende studie som RESET2,” siger Anne-Ditte Termannsen.
I en ny analyse har hun, Jonas Salling og deres kolleger set på 10 af de tidligere studier på området.
De finder, at tidsbegrænset spisning kan have en positiv effekt på blodsukkeret, hvis man har type 2-diabetes eller prædiabetes. Men konklusionerne er behæftet med usikkerhed på grund af de få studier, der er på området, og begrænsninger ved studierne.
Der er behov for mere forskning på området og store, længerevarende studier, understreger Jonas Salling.
💬 ”I RESET2 følger vi deltagerne i et år og kan derfor svare på, om tidsbegrænset spisning er en effektiv livsstilsændring, som kan opretholdes over en længere periode,” siger han.
Du kan læse mere om studiet via linket i kommentarsporet.