Psykoterapeut-Jane Magaard

Psykoterapeut-Jane Magaard Samtaleterapi til enkeltpersoner, par og familier. Spædbarnsterapi, Supervision & Traumeterapi

Når vi bliver mætte af problemerI en supervision satte en supervisant ord på noget, som mange fagpersoner – og måske ogs...
15/06/2026

Når vi bliver mætte af problemer

I en supervision satte en supervisant ord på noget, som mange fagpersoner – og måske også mennesker generelt – kan genkende:

“Jeg er mæt af problemer, traumer og sorg.”

Når vi igen og igen lytter til smerte, tab og svære fortællinger, kan der opstå en form for mæthed. Ikke fordi vi er ligeglade. Tværtimod.

Nogle gange er mæthed kroppens måde at fortælle os, at den er træt. At den har brug for en pause, omsorg eller et andet fokus et øjeblik.

I supervisionen blev vi nysgerrige på, hvordan denne mæthed mærkedes i kroppen. Da opmærksomheden flyttede sig fra hovedet til kroppen, kom der andre ord frem.

Måske handler det ikke om, at vi ikke vil høre mere.
Måske handler det om, at vi selv har brug for at blive hørt.

At stoppe op.
Trække vejret.
Mærke kroppen.

For kroppen fortæller ofte noget, før ordene gør.

🌱 Supervision handler ikke kun om faglig refleksion. Nogle gange handler det også om at lytte til det, der viser sig i kroppen, når arbejdet med andre mennesker sætter sine spor.

Nogle sygdomme rammer mere end kroppen.De kan ændre hverdagen, identiteten og forestillingen om fremtiden.Pludselig kan ...
10/06/2026

Nogle sygdomme rammer mere end kroppen.

De kan ændre hverdagen, identiteten og forestillingen om fremtiden.

Pludselig kan det, der før var selvfølgeligt, kræve enorme kræfter. Og samtidig kan der opstå en sorg over ikke længere at kunne det, man plejer.

Mange lever også med uvisheden:
Bliver det anderledes?
Kommer jeg tilbage til den, jeg var?

I terapien er der plads til både sorgen, håbet og alt det, der ligger imellem.

For bag sygdommen findes stadig et menneske, som fortjener at blive mødt og forstået 🤍

Når faglighed og mennesket følges ad……I dag havde jeg anden supervision med en engageret personalegruppe på et krisecent...
09/06/2026

Når faglighed og mennesket følges ad……

I dag havde jeg anden supervision med en engageret personalegruppe på et krisecenter for kvinder og børn.

Vi arbejdede bl.a. med et konkret forløb og undersøgte, hvordan forskellige faglige perspektiver, erfaringer og følelser kan være i spil på samme tid. Hvordan vi som fagpersoner kan stå i kompleksiteten uden at miste blikket for barnet, familien, relationen – og hinanden.

Det er noget særligt, når en gruppe tør være nysgerrig fremfor hurtige, undersøgende fremfor dømmende, og når refleksionerne får lov til at folde sig ud.

Jeg gik derfra med en oplevelse af faglighed, engagement og et stærkt fælles ønske om at gøre en forskel for nogle af de mennesker, der står i de sværeste livssituationer.

Tak for tilliden og for de mange vigtige refleksioner.

❤️

Sommerferien nærmer sig ☀️Snart sænker sommerroen sig, og klinikken holder ferielukket i uge 28, 29 og 30.Selvom jeg hol...
07/06/2026

Sommerferien nærmer sig ☀️

Snart sænker sommerroen sig, og klinikken holder ferielukket i uge 28, 29 og 30.

Selvom jeg holder ferie, er det fortsat muligt at booke tider online til samtaler efter ferien.

Jeg ønsker jer alle en dejlig sommer med tid til det, der giver ro, glæde og nærvær 🌱

Kærlig hilsen
Jane Magaard
Psykoterapeut MPF

Når vi har det godt, tænker vi ofte:Jeg er god nok. Jeg hører til. Jeg kan være mig selv.Herfra bliver vi nysgerrige, le...
05/06/2026

Når vi har det godt, tænker vi ofte:
Jeg er god nok. Jeg hører til. Jeg kan være mig selv.
Herfra bliver vi nysgerrige, legende, kreative og i stand til at skabe kontakt til andre mennesker, men når stress, belastninger eller gamle sår aktiveres, ændrer noget sig.

Så bliver det til:
Jeg skal klare det. Jeg skal præstere.
Jeg skal finde en løsning.

Når presset stiger yderligere:
Jeg må ikke fejle. Jeg må være stærk.
Jeg må ikke være til besvær.

Hvis belastningen bliver for stor, kan vi ende i en tilstand af overvældelse, hvor kroppen nærmest giver op:
Jeg lukker ned. Jeg trækker mig.
Jeg mister kontakten til mig selv og andre.

Mange mennesker kommer i terapi med en oplevelse af, at de har levet længe i en jeg må tilstand eller jeg skal præsentere tilstand.

Ofte handler heling ikke om at blive bedre til at præstere.
Ofte handler det om langsomt at finde tilbage til:
Til følelsen af at være tryg nok. God nok. Forbundet nok.

Derfra kan livet igen få plads til leg, nærvær og kontakt.

❤️

Når et barn føler sig forstået, sker der ofte noget særligt.Skuldrene sænker sig.Kampen bliver mindre.Og der bliver plad...
04/06/2026

Når et barn føler sig forstået, sker der ofte noget særligt.
Skuldrene sænker sig.
Kampen bliver mindre.
Og der bliver plads til udvikling.

Jeg bliver stadig imponeret.Imponeret over de familier, unge, voksne og par, der finder vej til terapi.For selvom vi lev...
02/06/2026

Jeg bliver stadig imponeret.

Imponeret over de familier, unge, voksne og par, der finder vej til terapi.

For selvom vi lever i en tid, hvor der er blevet større åbenhed om mental trivsel, lever der stadig en forestilling om, at man bør kunne klare sine problemer selv.
At det er et tegn på styrke at bide tænderne sammen. At man ikke skal være til besvær. At man bare skal tage sig sammen lidt mere.

Derfor ved jeg også, at det sjældent er let at række ud.
Mange fortæller, at de har tænkt længe, før de ringede. At de har tvivlet skammet sig og været bange for, om deres problemer var "store nok".

Alligevel gør de det. De ringer, skriver og de møder op.

Det synes jeg kræver mod.

For mig er det ikke et tegn på fiasko at bede om hjælp. Det er ofte et tegn på, at man tager sig selv, sine relationer og sit liv alvorligt.

Det er jeg både ydmyg over og taknemmelig for at få lov til at være en del af 🤍

Sidste gang supervision i denne omgang ❤️I dag samles vi for sidste gang i denne gruppe. Et bord dækket med kaffe, frugt...
02/06/2026

Sidste gang supervision i denne omgang ❤️

I dag samles vi for sidste gang i denne gruppe.
Et bord dækket med kaffe, frugt og brød. Levet liv. Erfaringer. Bekymringer. Glæder.
Historier om børn, der har sat sig i hjertet❤️

Gennem måneder har vi været samlet om det, der ofte er både det smukkeste og det sværeste ved at være plejeforælder: At stå ved siden af et barn, som bærer på erfaringer, det aldrig selv har valgt.

Vi har talt om tilknytning, traumer, håb, afmagt, relationer og de små øjeblikke, hvor noget begynder at forandre sig.
Vi har i lige så høj grad talt om plejeforældrene selv.
For børn har brug for trygge voksne, og trygge voksne har brug for steder, hvor de også kan læne sig ind, blive mødt og tænke højt.

Jeg går fra disse dage med stor respekt for det arbejde, plejeforældre gør hver eneste dag – ofte uden at nogen ser alt det, der ligger bag.

Tak for tilliden.
Tak for refleksionerne.
Tak for modet til at dele både det, der lykkes, og det, der er svært.

Ingen børn heler alene. De heler i mødet med voksne, der bliver ved med at være der. 🌱

Fra selvkritik til selvforståelse🌱Nogle gange kommer mennesker i terapi, fordi de er trætte af at reagere på måder, de i...
31/05/2026

Fra selvkritik til selvforståelse🌱

Nogle gange kommer mennesker i terapi, fordi de er trætte af at reagere på måder, de ikke helt forstår.

Måske bliver de hurtig urolige. Trækker sig fra andre. Bliver vrede. Tvivler på sig selv. Eller føler sig forkerte.

Ofte handler det ikke om det, der sker lige nu, for når vi sammen bliver nysgerrige, begynder der at vise sig mønstre og sammenhænge.
Gamle erfaringer og relationer, der har sat spor.
Historier, som stadig påvirker livet i dag.

Når vi forstår vores mønstre, får vi også mulighed for at møde os selv med lidt mere venlighed.
Det, der før føltes som: “Der er noget galt med mig."
Kan langsomt blive til: “Det giver mening, at jeg reagerer sådan."

Lige der begynder forandringen ofte.

Parterapi handler ikke kun om at redde et forhold.Mange par kommer først, når konflikterne fylder meget, afstanden er bl...
30/05/2026

Parterapi handler ikke kun om at redde et forhold.

Mange par kommer først, når konflikterne fylder meget, afstanden er blevet stor, eller samtalerne ender de samme steder igen og igen.

Men parterapi kan hjælpe med langt mere end det.

Det kan være et sted, hvor I får hjælp til at:

❤️ Forstå de mønstre, I bliver fanget i sammen
❤️ Tale om det svære på en måde, hvor begge bliver hørt
❤️ Genfinde nærhed, tillid og kontakt
❤️ Håndtere forskelligheder uden at blive modstandere
❤️ Styrke samarbejdet omkring børn og familieliv
❤️ Bearbejde svigt, sår eller konflikter, der er kommet imellem jer
❤️ Få øje på det, der stadig binder jer sammen

I parterapi er fokus ikke på at finde den skyldige. Fokus er på at forstå det, der sker mellem jer – og skabe nye muligheder for kontakt, forståelse og udvikling.
Ingen forhold er konfliktfrie, men de fleste forhold har brug for omsorg, opmærksomhed og nogle gange hjælp udefra.

Adresse

Reventlowsvej 55A, Kld. Odense C
Odense
5000

Hvad er åbningstiderne?

Mandag 08:00 - 15:30
Tirsdag 08:00 - 16:00
Onsdag 08:00 - 16:00
Torsdag 10:00 - 18:00
Fredag 08:00 - 14:00

Telefon

+4550999771

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Psykoterapeut-Jane Magaard sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del