29/05/2026
⚠️🐝 Førstehjælp ved hvepse- og bistik⚠️🐝
Det er sæson for insektstik. Hvepse og honningbier 🐝 er de eneste insektarter i Danmark med medicinsk interesse, da de er de eneste der har gift, der kan give dødelig allergiske reaktioner. Heldigvis er dødelig udgang efter stik meget sjældent!
Det gør meget ondt at blive stukket af hveps og bi. Giften forårsager en kraftig, smertende reaktion med hævelse, rødme og varme.
Får du et stik, så:
Fjern brod og giftblære
Nedkøling med ispose
Antihistamin tablet fx alnok, cetirizin, benadryl etc
Xylocain, mepyramin salve eller lign lindrer ligeledes
Langt de fleste personer er IKKE allergiske, og ja det gør meget ondt at blive stukket. Hævelsen fortager sig i løbet af få dage. Efter den primære smertereaktion kan der være voldsom kløe omkring stikstedet.
Søg læge/rådfør med læge hvis: store lokalreaktioner, alment utilpashed: hjertebanken, besvimelse, kløe over hele kroppen, åndenød, trykken for brystet etc.