06/06/2026
الاكتئاب الذهاني.. الأخطر على الإطلاق‼️
كتير مننا بيسمع كلمة "مكتئب" ويفتكرها مجرد حزن شديد، رغبة في العزلة، أو دموع مش بتنشف. لكن في زاوية ضلمة جداً في الطب النفسي، فيه وحش تاني خالص اسمه "الاكتئاب الذهاني" (Psychotic Depression).
ده مش مجرد اكتئاب.. ده اكتئاب قرر يقطع صلة المريض بالواقع تماماً!
🛑 يعني إيه اكتئاب ذهاني؟
باختصار، هو زواج مرعب بين أشد أنواع الاكتئاب، وأعراض الذهان. المريض هنا مش بس حزين، ده عقله بدأ "يفسر الواقع" بشكل مغلوط ومرعب، والهلاوس دي للأسف بتكون ماشية في نفس اتجاه الحزن الشديد.
🧠 الأعراض بتظهر في شكلين:
1. الضلالات (Delusions):
أفكار واعتقادات غريبة وثابتة مستحيل تقنعه بغيرها. زي:
ضلالات الذنب: "أنا السبب في كل كـ.ـوارث ومجـ.ـاعات العالم"، "عيلتي بتتعـ.ـاقب بسببي".
ضلالات العدمية: "أنا مش موجود.. أعضائي الداخلية متوقفة.. أنا مجرد جـ.ـثة مـ.ـيتة".
ضلالات الفقر المرعب: "احنا بكرا هنجوع ونشحت في الشارع" (رغم إن حالته المادية ممتازة).
2. الهلاوس (Hallucinations):
غالباً بتكون سمعية. المريض بيسمع أصوات حقيقية جداً بالنسبة له:
أصوات بتوصف له عيوبه وتهاجمه بعنف.
أصوات بتأمر بالأذى التام: "أنهي حيـ.ـاتك.. أنت متستاهلش تعيش".
⚠️ ليه هو الأخطر على الإطلاق؟
المريض العادي: بيكون عارف إنه تعبان وحزين، وممكن يطلب مساعدة.
المريض الذهاني: بيفقد تماماً ميزة "الاستبصار". هو مصدق اللي بيسمعه بنسبة 100%. بالنسبة له، الأصوات دي هي "الحقيقة المطلقة".
هنا بتكمن الخطورة؛ لأن نسبة الإقدام على إنهـ.ـاء الحيـ.ـاة في النوع ده عالية جداً، وبتكون استجابة مباشرة للأصوات أو رغبة منه في "إنقاذ العالم من شره وخـ.ـطره" (حسب معتقداته).
💊 هل ليه علاج؟
الخبر المطمئن: نعم، ونتائجه ممتازة جداً.. لكن بشرط التدخل السريع.
المريض ده مستحيل يتعالج بـ "كلمتين تشجيع" أو "قرب من ربنا بس". ده اضطراب كيميائي بحت في الدماغ يتطلب:
مزيج من مضادات الاكتئاب ومضادات الذهان (تحت إشراف طبيب فوراً).
في الحالات الشديدة، يكون العلاج بجلسات تنظيم إيقاع المخ (ECT) هو الحل السحري والآمن والمنقذ للحيـ.ـاة في أيام معدودة.
إذا حسيت إن حد من دوايرك القريبة بدأ يتكلم بكلام غير منطقي، سوداوي زيادة عن اللزوم، أو بيلمح إنه سامع أصوات أو حاسس بذنب ملوش أي أساس من الصحة.. أرجوك متستهونش.
الوعي النفسي بينقذ أرواح.
الأخصائي النفسي/ بيتر مجدي
#الاكتئاب