20/05/2026
Green Flame 🌿 | رحلتك لتجاوز العلاقات المستنزفة واكتشاف قيمتك الحقيقية.. علم نفس وإرشاد نفسي.
إنك تفضل مكمل في علاقة أو شغل مستنزف سنين، لمجرد إنك خايف الوقت والمجهود اللي قضيته يروح هدر، وتفضل تبرر وتصلح في الغلط متخيل إنك كده بتحافظ على استثمارك، بينما كل يوم بيمر هو خسارة أكبر لطاقتك.. أو العكس بقى، إنك تقرر تاخد U-Turn بعد ما اكتشفت بالواقع وبالأدلة—مش مجرد مشاعر مختلطة—إن الشخص ده أو المكان ده مش مناسب ليك بالمرة، وبالعكس مؤذي وبيستنزفك، وقررت تاخد الـ U-Turn..
ساعتها أنت بتكسب عمرك وحياتك، ومابتعيشش مشاعر الندم وجلد الذات، وبتتخلص تماماً من دور الضحية اللي أصلا وصلك إنك تكون في علاقة أو شغل مؤذي بالشكل ده.
يا ترى.. إيه الموقف اللي استنزف طاقتك لسنين وأدركت متأخر إن التراجع عنه كان بداية لحياتك الحقيقية؟
وافتكر كويس أوي إن كل حاجة أنت اتعلمتها وعيشتها مع الشخص ده، أنت كنت محتاج تتعلمها، وجه الوقت إنك تستفيد من دروسك وتتطور لمرحلتك الجديدة.. الخسارة الحقيقية مش الوقت اللي مضى مع الشخص الغلط، الخسارة في اللحظة اللي بتضيعها في محاولة إصلاح ما لا يُصلح.. توقف، واصنع U-Turn لحياتك الآن. 🤍
Dina Magdi
✨