Dr. mamy

Dr. mamy هدفُنَا تقديم نصائح طبية واستشارات مجانية،ونشر الوعي ?

13/09/2022

لو أنا حامل؟ 👣
إزاي أحسب لنفسي معاد ولادتي! 👩‍👧بعيدًا عن الدكتور
🌷بصي ي ستي هنجيب تاريخ أول يوم ف آخر عادة شهرية ليكي ( 1st day of the last menestrual period)
🌷نزود 7 أيام
🌷نزود 9 شهور
مثال/ واحدة آخر period جاتلها يوم 3/3 عاوزة تعرف ميعاد ولادتها🤔:
هنزود 7 أيام يبقي10/3
ونزود 9 شهور يبقى 10/12 ( الست دي متوقع تولد ف الوقت ده) تمام كدة! تمام.
وخليكي عارفة إنه الحمل بيتقاس بالأسابيع مش بالشهور❌الطبيعي مدة الحمل حوالي 40 أسبوع
والست ينفع تولد من 36 أسبوع..✅وآخرك 42 أسبوع (ودي لازم تولد مينفعش نسيبها أكتر من كده) ❌

12/09/2022

أمهات المستقبل الحلوات🦋❤️
دفعتي الجميلة ثمّ الذين يلُونهم🤲
إزاي أعرف إنّه طفلي بينمو بشكل طبيعي؟ 🤔
ف قاعدة بسيطة هنتعلّمها مع بعض وهي ٨،٦،٤،٢
نترجم بقي😎
الولد يرضع كل ساعتين ٢
حوالي ٨ رضعات ف اليوم
نغير البامبر ٦ مرات ف اليوم(بيعمل حمام 💦urine حوالي ٦ مرات)
بيعمل بيبّي 💩 ٤ مرات ف اليوم
بيزيد بمعدّل ٢٠٠ أو ٢٥٠ جم كل ١٠ أيام (خصوصًا أول ٤ شهور)
👣الكلام ده مش قرآن لكنّه الغالب (أقرب حاجة للطبيعي)

04/09/2022

لما تلاقي طفلك اللي عمرُه أشهر ظهر عليه أي من هذه الأعراض.. يبقى كده عنده إلتهاب ف الأذن الوُسطَي 👂"otitis media" ولازم تروحي بيه للدكتور حالًا:👨‍🔬
بيعيط crying
عمال يشد ف ودنه pulling his ears
بيحرك راسه يمين وشمال turning head from side to side
مش مستحمل حد يمسكه وبيعيط من أقل حاجة irritable
مش بينام ولا بينيمك ولا بينيم الشارع كله sleeplessness
وغالباً بيكون عنده إسهال diarrhea
طيب ليه لازم نروح للدكتور حالًا بالًا؟! 🤔
لأنك كأم لو مش آخدة بالك من الأعراض دي هيحصل مضاعفات💔😥 زي فقدان السمع، انتقال العدوى للمخ، أو إنه طبلة الأُذن تفرقع😑
طيب إزاي أمنع إنه طفلي يجيله ده!؟!
ببساطة شديدة منرضعش الولد وهو نايم.. على الأقل يكون قاعد نص قاعدة👶ودي أهم حاجة وبالإضافة لبعض التطعيمات اللي بتقلل الإصابة زي تطعيم الإنفلونزا..
وبس كدة🌸
🦋

01/09/2022

بما إن مفيش بيت من بيوتنا إلا وفيه مريض سكر... فلازم تاخد بالك من أعراض ال"Hypoglycemia" اللي هي انخفاض شديد ف سكر الدم💔
زي انه الشخص يغمى عليه، بيعرق، ضربات قلبه سريعه، بيرتعش وممكن يتشنج كمان...
بتلحقه إنت بكوباية عصير،وممكن يعلق محلول جلوكوز مثلا.. بيقوم كأن شيئا لم يكن🌸
طيب إنت ليه محتاج تلحقه؟ لأنه ليه مضاعفات سيئه جدا وده لعلشان الجلوكوز هو الغذاء الوحيد للمخ فلو متلحقش بتبدأ خلايا المخ تموت ..ياريت ناخد بالنا🌷

🤓

التغذية السليمة... هي  ببساطه المتوازنة⚖️، انه يكون جسمك بياخد كفايته من كل الحاجات الضروريه اللي محتاجها من طاقة، كربوه...
01/09/2022

التغذية السليمة... هي ببساطه المتوازنة⚖️، انه يكون جسمك بياخد كفايته من كل الحاجات الضروريه اللي محتاجها من طاقة، كربوهيدرات، بروتين، دهون، فيتامينات ومعادن💜... ف نخلي بالنا علشان مندخلش ف" malnutrition "سوء تغذيه... واللي بالمناسبه انك بتاكل أكثر أو أقل من احتياجاتك💔... طيب كمؤشر للتغذية السليمه إنه يكون وزنك صحيح.. بتعرف انه وزنك صحيح من حاجة اسمها مؤشر كتلة الجسم بنحسبها من المعادلة (وزنك بالكجم/مربع طولك بالمتر) والرقم بيطلع بين 18.5و24.9...أقل من كده انت نحيف وأكتر من كده يبقى وزنك زياده...
المهم علشان طولت عليكم... طبق أكلك المفروض يكون زي الصوره دي.. 👇👇
🤓

01/09/2022

الحوامل القمرات... 💜تعالوا هنا خمسه...
في حاجة اسمها "alarming signals of pregnancy" بالعربي هي علامات الخطر ف الحمل.. لو حاجة منهم حصلت معاكي لازم حالاً تروحي للدكتور.. ☠️:
النزيف المهبلي"vaginal bleeding"
ألم ف البطن بصوره متكررة"persistant pain"
إعياء شديد كل يوم الصبح برضه بصورة متكررة"persistant morning sickness"
صداع متكرر"persistant"
رؤية مشوشة" blurring of vision"
تسرب الماء من المهبل
حركة الجنين متوقفة لمده 4ساعات أو أكتر خصوصا ف أواخر الحمل
انتفاخ الوجه، القدم أو الأظافر
إفرازات مهبليه معاها احساس بالحكة أو ليها ريحة...
آه واقرؤا سورة مريم على طول بتحفظ الحمل🌸❤️وربنا يُتمِمّه عليكم بخير...

🤓

Address

Cairo
Helwan
1111

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Dr. mamy posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share

Category