C . PSY . ReemElawady

C . PSY . ReemElawady Contact information, map and directions, contact form, opening hours, services, ratings, photos, videos and announcements from C . PSY . ReemElawady, Psychologist, Mansoura.

القوة الوحيدة التي تمتلكها هي قوة قرارك لهذا لا تقوم بخيانة نفسك من أجل الخوف من الناس
The only power you have is your decision-making power, therefore do not betray yourself because of fear of people

عن خيبة محمود درويش عندما قَال : ❤️‍🩹- إذَا أخَذني المُوت ولم نلتَقي فلا تنسَى أنِي تمَنيتُ لقَاءك. - أرَاها فِي كُل الو...
31/05/2026

عن خيبة محمود درويش عندما قَال : ❤️‍🩹
- إذَا أخَذني المُوت ولم نلتَقي فلا تنسَى أنِي تمَنيتُ لقَاءك.

- أرَاها فِي كُل الوُجُوهِ .. رَغم أنهَا لا تُشبِه أحَد.

- أسميتك من جهلي وطناً ، ونسيتُ أن الأوطان تُسلب.

- ويصف خيبة كل عاشق حين قال:
- مازلت أردد لابأس ، لابأس ، لابأس ،لابأس ، لابأس
وكل البأس في قلبي.

- كنتُ أود إخبَارك بأن الجَميع قد خَذلني إلا أنت ، لكنَك خَذلتنِي قبل أن أُخبرك .

- شهادة جامعية وأربع كُتب و مئات المقالات وما زلت اخطئ في القراءة، تكتبين لي صباح الخير و اقراؤها أحبك.

.. خلينا نسمع صوت كل واحد فيهم وهو ساكت 👇*كلهم باصين على نفس النور.. بس كل واحد في دنيا**اللي بالنضارة:*  _"لو فككت الشك...
31/05/2026

.. خلينا نسمع صوت كل واحد فيهم وهو ساكت 👇

*كلهم باصين على نفس النور.. بس كل واحد في دنيا*

*اللي بالنضارة:*
_"لو فككت الشكل ده لمعادلات.. هفهمه؟ ولا هفهم نفسي الأول؟ كل عمري بحلل، بس عمري ما حسيت."_

*الواد اللي ورا:*
_"شكلي الوحيد اللي مش فاهم. هما شايفين حاجة أنا مش شايفها؟ اسكت واهز راسي.. محدش هيعرف إني تايه."_

*البنت اللي في النص:*
_"النور ده بيوجع عيني. بيفكرني باليوم اللي قلبي انكسر فيه. هما شايفين نور.. وأنا شايفة ذكرى."_

*العجوز اللي على اليمين:*
_"شبه الساعة الرملية. الوقت بيجري مني وأنا واقف بتفرج. لو كان عندي فرصة تانية.. كنت هبص على النور ده ولا على عيون اللي بحبهم؟"_

*الواد اللي تحت بالنضارة:*
_"جدو كان عنده واحد شبه ده. قالي السر مش في الشكل.. السر في اللي بيطلع منه دخان. بس محدش بيصدق العيال الصغيرة."_

*البنت اللي تحت على الشمال:*
_"شكله حلو أوي في الصور. هصوره وأنزله ستوري. بس محدش هيعرف إني ببكي وأنا بصور.. علشان حسيت إني صغيرة أوي جنبه."_

*العجوزة اللي تحت:*
_"بعد كل السنين دي.. لسه بسأل نفس السؤال. ده نور ولا نار؟ هيدفيني ولا هيحرقني لو قربت زيادة؟"_

---

*الخلاصة اللي توجع:*

> *_احنا مش بنتجمع علشان نفهم بعض..
> احنا بنتجمع علشان نهرب من وحدتنا سوا._*

#عمق #إدراك

---

منشن صاحبك وقوله "انت مين فيهم؟"

31/05/2026

طريقة إدراكنا للأشياء معقدة جدا
و يصعب جدا على الإنسان الانتباه المستمر للعوامل المؤثرة في هذا الإدراك
لكن المشكلة تكمن في أن الآراء المبنية على هذا الإدراك تصبح منطلقات للتفكير لاحقا

يسبب هذا الأمر اختلاف الناس فيما بينهم تبعا لاختلافهم في طريقة إدراكهم الشيء نفسه

و يقع مثل هذا في طريق تحصيل المعرفة ، لذلك يغير الإنسان آراءه باستمرار و هذا أمر طبيعي لأن العقل هو مناط التكليف ، و لا يكلف الله نفسا إلا وسعها

فكل منا يدور مع حدوده الإدراكية أينما دارت ، في دنيا الناس الأمر يسير.. لكن في طريق العلم ينبغي التنبه و الاحتراز من المؤثرات الزائفة في عملية الإدراك

30/05/2026

Address

Mansoura

Telephone

+201093414830

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when C . PSY . ReemElawady posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share