08/05/2026
Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen ovat ihmisen syvimpiä perustarpeita.
Ja jos ne jäävät täyttymättä, ihminen alkaa usein huomaamattaan etsiä helpotusta johonkin, mikä hetkeksi vie tyhjyyden, häpeän, yksinäisyyden tai levottomuuden pois.
Joskus se on päihde.
Joskus ihminen.
Joskus työ, suorittaminen, pelaaminen, ruoka, seksi, some tai jatkuva muiden pelastaminen.
Riippuvuus ei usein synny tyhjästä.
Sen alla voi olla syvä kaipuu tulla nähdyksi, rakastetuksi ja kohdatuksi omana itsenään.
Ja silloin ihminen saattaa tehdä lähes mitä tahansa, jotta tuntisi edes hetken:
“Minä riitän.”
“Minä kelpaan.”
“Minut huomataan.”
Ehkä todellinen muutos alkaa siitä, että uskaltaa pysähtyä kysymään:
“Etsinkö minä toisista ihmisistä, päihteistä tai erilaisista riippuvuuksista jotakin, mikä olisi kuulunut minulle jo syntymäoikeutenani?
Rakkautta.
Turvaa.
Ja kokemusta siitä, että minut saa nähdä juuri tällaisena kuin olen"
M***a paradoksaalisesti yhteys itseen ei myöskään synny täysin yksin.
Me tarvitsemme turvallisia peilejä. Ihmisiä, joiden seurassa voi hiljalleen alkaa tutustua siihen, miksi yhteys itseen on joskus katkennut.
Kyse ei siis ole siitä, että pitäisi pärjätä yksin — vaan siitä, että uskaltaa pysähtyä sen äärelle, miksi on ehkä joutunut pärjäämään yksin niin kauan. 💛
– Tyyni Elämä