15/08/2026
๐๐๐ง๐ข๐ญ๐ ๐ฌ๐๐ซ๐๐ญ ๐ฆ๐๐ง๐ ๐๐๐ฎ๐ง๐ ๐๐ง๐๐ค ๐ค๐๐ญ๐ข๐ ๐ ๐ก๐๐ฆ๐ฉ๐ข๐ซ ๐ฉ๐ข๐ญ๐๐ฆ ๐๐ฉ๐๐๐ข๐ฅ๐ ๐ฆ๐๐ง๐ ๐๐ญ๐๐ก๐ฎ๐ข ๐ฉ๐๐ซ๐ค๐๐ก๐ฐ๐ข๐ง๐๐ง ๐๐ข๐ ๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐ฌ๐ฎ๐๐ฆ๐ข ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐ฌ๐๐ก ๐๐๐ง ๐๐ข๐๐๐ญ๐๐ฅ๐ค๐๐ง?
Kisah ini dipetik dari salah satu fail mahkhamah syariah, dan dan diceritakan semula oleh adik kepada si mangsa keadaan, semua maklumat seperti tahun kes, lokasi dan identiti yang terlibat dirahsiakan
Dah Mengandungkan Anak Ketiga Baru Suami isteri Ini Tahu Perkahwinan Mereka Tak Sah! Tak sangka selama ini fikirkan perkahwinan sah, lepas dah berkeluarga baru tahu rupa-rupanya perkahwinan kakak kepada gadis ini tiba-tiba terbatal sewaktu mengandungkan anak ketiga!
Daripada kisah ini, ia dapat membuka mata kita agar sentiasa alert jika ingin melangkah ke alam perkahwinan. Jadikannya sebagai iktibar, terutamanya kepada wanita yang kehilangan ayah dan bertapa pentingnya susunan wali yang di ajar dalam kursus perkahwinan
Perkahwinan terbatal oleh mahkamah sebab salah wali. Punca daripada tok kadi
โPerkahwinan kakak aku dibatalkan oleh mahkamah sebab salah wali. Punca dari tok kadi. Perkongsian ini buat sesiapa yang dah kehilangan ayah TAPI atok(side ayah) masih hidup. Dan khas buat selangorian. Sebab lain negeri, lain jabatan agamanya.โ
โAku ada tiga kakak, A, B, dan C. A kahwin masa papa hidup. B & C tak kawen lagi tapi papa dah meninggal (Al-fatihah). Atok masih hidup. Abang aku pun hidup.โ
โMasa C kahwin, dia guna abang aku as wali. All went well. Tok kadi masa tu tak ada tanya pun atok aku hidup lagi ke tak so just proceed jela dengan abang aku as wali. Time tu tok kadi tu dah nak pencenโ
โTapi their marriage macam tak berapa nak happy. Aku perasan rezeki diorang macam disekat. Macam something wrong somewhere. Sampai lah diorang ada anak 2 orang. At this point, dua-dua diberhentikn kerja(contract). Allahu, aku tak tahu nak cakap apa masa ni sebab sedih teruk.โ
Mula-mula semua berjalan lancar memandangkan abang masih hidup, jadi secara langsungnya menjadi wali kepada pasangan kakak ketiga. Namun, tanpa diduga ini yang terjadi sewaktu kakak kedua ingin berkahwin.
Tok kadi tak tanya pun atuk hidup lagi ke tak
โAku, mama & kakak yang lain tolong sehabis boleh nak support life diorang & diaorang pun dah start berniaga. Time ni kakak aku ni dah pregnant anak ke-3. Alhamdulillah. Time ni jugak kakak aku si B nak kahwin.โ
โSi B buat lah proses nk kahwin tu mcm biasa.โ
โGuna abang aku as wali. Sesampai je dia mengadap tok kadi, Seraya tok kadi bertanya,
โAyah dah meninggal ya?โ
โYaโ
โAtok dah meninggal ya?โ
โBelumโ
โTapi kenapa abang awak jadi wali bukan atok?โ
โSebab haritu adik saya kahwin, abang saya jadi waliโ
โEh, tak sah tu. atok kena jd wali. Bukan abangโ โEhโ
Ahhhh sudah. Jem kejap satu family bila kakak aku si B ni inform sebab yang si C dah pregnant anak ke-3 p**a tu.
Okay, time ni tok kadi nya tok kadi baru. Yang dah pencen tu aku tatau lah kemana pegi nya.
Perkahwinan dibatalkan, kena turun naik mahkamah
โAtok aku ni orang perak. Jauh sikit si B nak pergi buat wakalah walinya.Alhamdulillah settle si B ni. Sementara si C ni nak kena turun naik mahkamah, dah dapat tahu dibatalkan perkahwinan dia tadi tu. Jadi dia tinggal lah berasingan dengan laki dia, duduk rumah mak aku.โ
โKami bawa lah mereka ni balik Perak nak buat wakalah wali dengan tok ni tadi. Atuk p**a nazak. Ayah sedara aku ni imam dekat sg. Durian sana, Jadi dia tolong lah kami ni nak buat wakalah wali. Kami p**a diceramahkan sebab kahwin tu tak sah dan dibatalkan.โ
โBuat wakalah wali ni tergendala la kejap sebab atok tengah nazak dan lepas atok meninggal, baru lah buat wakalah wali baru guna abang as wali. Time ni memang banyak perselisihan dengan family side perak sebab semuanya agamawan.โ
Lepas dah dapat tahu bahawa perkahwinan kakaknya yang ketiga itu telah dibatalkan, mereka terpaksa membuat urusan mahkamah untuk selesaikan masalah. Alhamdulillah segalanya selesai.
......
Tapi, disebabkan kakaknya sudah mempunyai zuriat, berlaku p**a cabaran baru....
Tapi, disebabkan kakaknya sudah mempunyai zuriat, berlaku p**a cabaran baru.
Dapat perintah nikah balik. Nikah mcm biasa. Selesai..Tapiโฆ
โLepas atok meninggal, pergi naik turun mahkamah. Aku sebagai saksi, angkat sumpah apa semua, menjawab dengan hakim pasal pernikahan tu, cuak!โ
โBest part is, hakim bukan geleng kepala beb. Dia tepok dahi. Kakak aku p**ak pergi gelak dalam tu sebab benda ni jadi sebagai punca je.โ
โGila kau. Anak dah nak masuk 3, tetiba kena batal. Memang tepuk dahi lah hakim tu aku yang cuak dalam kandang saksi tu pun ada la senyum sikit dari tergagap je.โ
โSo dapat perintah nikah balik. Nikah mcm biasa. Setel.โ
โTAPI,โ
โPart anak tak setel lagi. Sebab bila perkahwinan dah dibatalkan, automatik pertalian anak juga terpisah. So kena lah buat โnasab anakโ. Nasab anak ni, untuk sahkan itu anak dia. Kena tunggu yang baby tu lahir dulu, buat sekaliโ
Kena buat nasab anakโฆTertangguh selama 2 tahun sebab..
โNasab anak dia dah tertangguh selama 2tahun. Entah hamba Allah mana la yang cakap ke family kakak aku ni, kalau buat nasab anak nanti anak kena amek dengan jabatan kebajikan.โ
โAku tak tahu lah kenapa senang benar percaya cakap org. Cakap aku yang usahakn mcm2 ni tanak dgr. so, kakak aku lahirkan baby girl, baby anak syurga(oku). Dia ada masalah cleft lip, tulang punggung, jantung & satu lutut tak boleh di lipat which is takde tempurung lutut.โ
โSo disebabkan baby ni ada banyak masalah kesihatan, ktorg push diorg suruh buat nasab anak cpt2 sbb benda2 kaitan agama ni jgn lah dibuat main. Tak kita yg kena, anak2 kecil yg tak salah tu kena akibatnya. Tak jugak dibuat sbb tkut kena amek dgn jbtn kebajikanโ
โAku jejak lagi kaki ke mahkamah nak setelkan nasab anak. Bukan payah pun. Isi borang je, lampirkan documents. Dah setel. Kan senang? Aku kesiankan ank buah aku tu, sampai skrg tak setel lg medical dia tuโ
โNasab anak ni pun jgn dibuat main, nak nak p**a bila ada ank perempuan. Naya weh dia nk kawen esok satgi, bapak taleh jd wali. Naya wehh naya. So lepas setel nasab anak nt, maka setellah alkisah kakak aku ni.โ
Pesanan untuk kaum adam
โAku nak ingatkan ke semua lelaki, tolong amek berat sikit part ni. Sebab tu dalam agama, lelaki, ada tanggungjawab besar dalam keluarga hatta dlm agama sekalipunโ
โSo kakak aku sekarang housewife jaga anak dia sebab kena selalu berulang ke hospital. Doakan dia & husb dia dimurahkan rezeki & doakan anak buah aku sihat mcm anak2 yg lain. Anak syurga tu. alhamdulillah anak dia lg 2 tu bijak anaknya. Hafiz hafizah inshaAllah.โ
โUntuk yang tanya psal anak sah ke tak. Anak tu tetap sah anak diorg. Dari segi agama, anak tu tak salah. Even kakak aku dan husband dia pun tak salah. Cumanya ada procedure perlu dibuat supaya benda ni disetelkan dengan cara yang betul. Hanya perkahwinan je yang affected.โ
โApa aku nak tekankan kat sini, bab agama ni jangan lah buat main. Aku dah perasan lama macam ada benda tak kena tapi time tu aku budak ni. Bila dah besar ni, aku pegang lah taggungjawab nak setelkan semua ni untuk kakak2 aku..โ
โMaaf kalau ada salah silap. Kami tahu kami tak sempurna. Jadi perkongsian ini buat lah teladan. Kes ni dah lama, cuma baru sekarang dikongsi bersama. Untuk yang maki hamun tadi tu, terima kasih. Moga diberkati dunia akhirat.โ
Bagi admin, semua pihak perlu peka dan ambil tahu dalam bab-bab perkahwinan agar urusan dipermudahkan. Boleh rujuk kepada jabatan agama kalau ada perkara yang kurang pasti dan yang tidak tahu prosedur tolong la peka dan belajar semasa hadir di kursus perkahwinan, prosedur dan rukun nikah semua diajar semula..tolong ambil berat dan jangan sambil lewa bab agama.