21/02/2024
Er is weer es rumoer over uitvaartverzekeringen. Dat gebeurt geregeld.
Ditmaal stelt het Leger des Heils dat het vaak gebeurt dat iemand een te hoge verzekering heeft en dat het extra geld niet uitgekeerd wordt, maar bij de verzekeraar blijft.
Wie ben ik om de bevindingen van het Leger tegen te spreken, maar mijn ervaring is dat mensen hoogst zelden te hoog zijn verzekerd. Bijna altijd zij ze te laag verzekerd, meestal omdat ze vinden dat ze de overige kosten zelf wel kunnen betalen, uit spaargeld bijvoorbeeld.
Mijn advies bij verzekeringen is altijd: kijk goed uit wat je nodig hebt. Heb je wel een verzekering nodig? Of kun je de uitvaart zelf betalen? Als je lang leeft (dat doet helaas niet iedereen) dan is een verzekering een erg dure manier van uitvaartfinanciering.
En denk na over de vorm van de verzekering. Een "naturaverzekering" lijkt een aantrekkelijke vorm, omdat je denkt dat de verzekeringsmaatschappij de uitvaart helemaal voor je regelt en betaalt. Maar dat betekent wel dat je zelf weinig mee te kiezen hebt. Terwijl dat wel belangrijk is, als een geliefde overlijdt. En inderdaad kan het dan gebeuren dat er geld overblijft, dat niet uitgekeerd wordt aan de erfgenamen.
Een geldverzekering is meestal de beste optie. Eigenlijk is dat geen uitvaartverzekering, maar een levensverzekering. Bij overlijden wordt dan onmiddellijk een bedrag uitgekeerd, waarmee de familie zelf kan bepalen hoe en door wie ze de uitvaart laten verzorgen.
Wil je er meer over weten? Wij weten er wel iets van. Neem gerust contact op: 033 - 475 00 45.
Uitvaartverzekeraars keren regelmatig duizenden euro's minder geld uit aan een begrafenis of crematie van een overleden persoon dan waarvoor is gespaard. Door 'oververzekering' blijft het geld dan onaangeroerd en op de rekening staan van de maatschappij en niet uitgekeerd aan erfgenamen. Dat stelt H...