InBalance met Esther

InBalance met Esther Welkom bij InBalance met Esther. Oftewel: het echte leven.

Hier schrijf ik over Hashimoto, slaapapneu, gezondheid, restklachten, zelfzorg, hormonen, grenzen, gedoe, geluk en alles ertussenin.

Gelukkig is het weer droog na weken van regen. ☀️Sinds ik dichter bij mijn werk woon (voorheen 44 kilometer, nu 17 kilom...
17/06/2026

Gelukkig is het weer droog na weken van regen. ☀️

Sinds ik dichter bij mijn werk woon (voorheen 44 kilometer, nu 17 kilometer) probeer ik een paar keer per week op de fiets naar mijn werk te gaan. Meestal plan ik bewust een rustdag tussen de fietsdagen, zodat mijn lichaam de tijd krijgt om te herstellen.

Deze week werkte ik alleen op maandag en dinsdag. Ik was benieuwd hoe mijn belastbaarheid op dit moment is en besloot mezelf uit te dagen: beide dagen op de fiets. En eerlijk? Ik ben echt een mooiweerfietser. 😉

Maandag ging verrassend goed. Gewoon op mijn vertrouwde, ouderwetse fiets met drie versnellingen – niets elektrisch. ’s Avonds maakten mijn partner, onze hond Bibi en ik ook nog een wandeling van een uur. Dat voelde ik later wel in mijn spieren.

Dinsdagochtend werd ik wakker met stijve benen. Heel even schoot door mijn hoofd: ik pak gewoon de auto. Dat was de makkelijkste keuze geweest.

Maar ik stapte toch weer op de fiets.

Het ging minder soepel dan maandag en ik fietste een stuk rustiger. Toch kwam ik weer op mijn werk aan. En daar ben ik trots op.

Soms hoeft vooruitgang niet snel te gaan. Soms betekent vooruitgang juist dat je luistert naar je lichaam, je tempo aanpast en tóch blijft bewegen.

Want bewegen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. 💚

Welke kleine overwinning heb jij deze week behaald?

Voor het eerst zelf zuurdesembrood gebakken! 🍞Het stond al een hele tijd op mijn lijstje en deze week was het eindelijk ...
14/06/2026

Voor het eerst zelf zuurdesembrood gebakken! 🍞

Het stond al een hele tijd op mijn lijstje en deze week was het eindelijk zover: mijn allereerste zelfgebakken zuurdesembrood.

Van een vriendin uit het Rockkoor kreeg ik een zuurdesemstarter cadeau. Vrijdag heb ik die met liefde gevoed en zaterdagochtend was het tijd om aan de slag te gaan. Met slechts vier ingrediënten – zuurdesemstarter, meel, water en zout – begon het avontuur. Simpeler wordt het eigenlijk niet.

Na het kneden van het deeg en drie keer stretchen en vouwen, begon misschien wel het belangrijkste ingrediënt van zuurdesembrood: geduld. Geen wekker of timer, maar kijken naar het deeg. Wachten tot het tot leven komt en zich mooie luchtbellen vormen. Daarna het deeg gevormd en een nacht in de koelkast laten rusten, zodat de smaken zich optimaal konden ontwikkelen.

Vanmorgen was het eindelijk tijd om te bakken. Het deeg mocht eerst op temperatuur komen, daarna heb ik het voorzichtig ingesneden en in de oven geschoven. Na 35 minuten kwam er een prachtig goudbruin brood uit de oven. De geur was heerlijk!

Het moeilijkste? Twee uur wachten tot het brood was afgekoeld voordat we het konden aansnijden. Maar het was het wachten meer dan waard.

Een heerlijk smaakvol brood, gemaakt van slechts vier pure ingrediënten. Geen lange ingrediëntenlijst, geen ultra-bewerkte toevoegingen, maar brood zoals brood ooit bedoeld was. ❤️

Ik denk dat dit zeker niet mijn laatste zuurdesembrood is.

🌱 Het moestuinseizoen is weer begonnen!🌱Zodra het voorjaar aanbreekt, begint het bij mij weer te kriebelen. De tuin word...
08/06/2026

🌱 Het moestuinseizoen is weer begonnen!🌱

Zodra het voorjaar aanbreekt, begint het bij mij weer te kriebelen. De tuin wordt lente- en zomerklaar gemaakt, de dagen worden langer en de zon laat zich steeds vaker zien.

Al in maart denk ik na over wat er dit jaar weer in mijn moestuin mag groeien. Gelukkig hebben de aardbeienplantjes, de rabarber en de frambozenstruik de winter goed doorstaan. Daarna begint het leukste gedeelte: kiezen welke groenten en kruiden er nog bij komen.

Vorig jaar konden we genieten van een flinke oogst courgettes, aubergines en tomaten. Daar maakte ik onder andere soep en pastasaus van, zodat we er ook later in het jaar nog van konden genieten. Deze favorieten hebben daarom ook dit jaar weer een plekje gekregen.

Paprika’s hebben we meerdere keren geprobeerd te kweken, maar zonder veel succes. Daarom hebben ze dit jaar plaatsgemaakt voor een pompoenplant.

De eerste aardbeien zijn inmiddels al geplukt en aan de tomaten- en courgetteplanten verschijnen de eerste bloemen. Dat belooft veel goeds voor de komende maanden.

Ik kan bijna niet wachten op de eerste echte oogst. Verse, onbespoten groenten uit eigen tuin passen perfect bij mijn streven om zoveel mogelijk te kiezen voor pure en minder bewerkte voeding. 🍓🥒🍅

🌱🍅🥒🍓

06/06/2026

Afgelopen maandag was het weer zover: de start van de Avondvierdaagse in ons dorp. Net als voorgaande jaren schreven mijn partner en ik ons in voor de 8 kilometer.

Wandelen is iets waar ik enorm van geniet. Bewegen is goed voor lichaam én geest, maar eerlijk is eerlijk: het gaat niet altijd vanzelf. Ik ervaar nog steeds pijn in mijn voeten. Mijn rechtervoet voelt in het begin vaak stijf aan en moet echt “warmgelopen” worden. Mijn linkervoet begint juist na een paar kilometer pijn te doen.

Deze week bracht weer alle omstandigheden met zich mee: warme dagen, mulle zandpaden, regenbuien en plassen. Dat maakte het soms best een fysieke uitdaging.

Toch heb ik elke avond de kilometers afgelegd. Niet omdat het makkelijk was, maar omdat ik wist waar ik het voor deed. En daarom ben ik trots dat ik de Avondvierdaagse opnieuw heb voltooid.

Op naar volgend jaar! 🚶‍♀️💪

Vandaag was het weer mealprep-zondag.Een paar uurtjes investeren op zondag betekent voor mij minder stress én betere keu...
31/05/2026

Vandaag was het weer mealprep-zondag.

Een paar uurtjes investeren op zondag betekent voor mij minder stress én betere keuzes gedurende de week.

Afgelopen week was het behoorlijk warm en mijn voorraad zelfgemaakte granola was op. In de supermarkt had ik een zak granola in mijn handen die volgens de Kies Ik Gezond-app prima binnen de Schijf van Vijf past. Toch besloot ik hem terug te leggen. Niet omdat het geen goede keuze was, maar omdat ik mijn granola het liefst zelf maak. Dan weet ik precies wat erin zit en kan ik de ingrediënten aanpassen aan wat voor mij werkt.

Deze week wordt ook weer een drukke week. Morgen start hier de avondvierdaagse en aan het einde van de middag heb ik een controleafspraak bij de OSA-verpleegkundige. Daarom heb ik vandaag alvast een grote pan chili con carne gemaakt voor twee dagen. Sterker nog: vaak smaakt hij de volgende dag nog lekkerder doordat alle smaken goed hebben kunnen intrekken.

Ook mijn lunches voor de komende dagen staan al klaar. Door vooruit te plannen maak ik het mezelf makkelijker om voedzame keuzes te maken, ook op drukke dagen. Want juist wanneer tijd en energie schaars zijn, is de verleiding van snelle en minder voedzame opties het grootst.

Mealpreppen zorgt er voor mij niet voor dat ik perfect eet, maar wel dat gezond eten de makkelijkste keuze wordt.

Prep jij jouw maaltijden ook vooruit?

Soms doe je alles “volgens het boekje” en blijf je toch met vragen zitten.Sinds de start van de GLI in september 2025 is...
30/05/2026

Soms doe je alles “volgens het boekje” en blijf je toch met vragen zitten.

Sinds de start van de GLI in september 2025 is mijn gewicht stabiel gebleven. Niet omhoog, maar ook niet omlaag. Ondertussen leef ik met Hashimoto en kreeg ik drie weken geleden ook de diagnose slaapapneu.

Ik eet volgens de richtlijnen van Puur Gezond, kies zoveel mogelijk voor pure en onbewerkte voeding en probeer daarmee mijn lichaam zo goed mogelijk te ondersteunen. Toch merk ik dat ik momenteel door de bomen het bos niet meer zie.

Want als je gezond eet, voldoende beweegt en gemotiveerd bent, waarom blijft het resultaat dan uit? Is het mijn schildklier? Mijn slaap? Mijn hormonen? Of speelt er iets anders?

Ik heb niet direct een antwoord. Wel heb ik geleerd dat het soms belangrijker is om vragen te stellen dan om alles zelf te willen oplossen.

Daarom ga ik binnenkort in gesprek met de diëtist. Niet omdat ik opgeef, maar juist omdat ik verder wil kijken dan alleen het getal op de weegschaal.

“Herken jij het gevoel dat je alles goed probeert te doen, maar het gewenste resultaat uitblijft?”

Wordt vervolgd.

💜

Dagelijks bewegen is belangrijk en zoals jullie weten wandel ik graag met mijn partner en onze hond Bibi 🐾Met het warme ...
25/05/2026

Dagelijks bewegen is belangrijk en zoals jullie weten wandel ik graag met mijn partner en onze hond Bibi 🐾

Met het warme weer van de afgelopen dagen merk ik alleen wel dat ik automatisch minder beweeg. Juist bij Hashimoto en slaapapneu is beweging belangrijk: het helpt ontspannen, ondersteunt een natuurlijk slaapritme en stimuleert de stofwisseling.

Daarom ging vanochtend om 7:30 uur de wekker, wandelschoenen aan en op pad. Met deze temperaturen is het slim om de warmste momenten van de dag te vermijden. Luister naar je lichaam, pas je tempo aan, drink voldoende water en onthoud: liever vaker rustig bewegen dan jezelf volledig uitputten.

Tijdens het wandelen merkten we al snel dat het warmer werd, ook voor de voetjes van Bibi. Gelukkig konden we grotendeels in de schaduw lopen 🌳 Hond blij, ik blij — en vooral weer opgeladen met energie voor de rest van de dag 💛




☀️ De zon laat zich weer zien, de temperatuur loopt op en dankzij het Pinksterweekend geniet ik van een paar extra vrije...
24/05/2026

☀️ De zon laat zich weer zien, de temperatuur loopt op en dankzij het Pinksterweekend geniet ik van een paar extra vrije dagen. En eerlijk? Je hoeft mij dan niet per se in een restaurant te zetten. Geef mij maar onze kamado BBQ. 🔥

Wat ik zo fijn vind aan de kamado, is dat je er zoveel meer mee kunt dan alleen een stuk vlees grillen. De afgelopen dagen stonden er onder andere op het menu:

🍕 Zelfgemaakte pizza’s met eigengemaakt pizzadeeg en tomatensaus
🍢 Zelf gemarineerde kip tandoori spiezen met groente- en aardappelspiezen
🥔 Beenham met eigengemaakte rub (zonder zout), geroosterde wortels en gepofte aardappel met eigengemaakte tzatziki

Voor mij draait gezond eten niet om perfectie of alles verbieden. Het zit juist in de keuzes die je maakt. Minder kant-en-klare producten, minder ultra bewerkte voeding en meer zelf maken met pure ingrediënten. Zo weet ik wat ik eet, wat erin zit en wat ik mijn lichaam geef.

En het mooie? Een gezonde maaltijd van de BBQ hoeft echt niet te bestaan uit alleen maar bergen vlees, stokbrood en kant-en-klare sausjes. Met verse ingrediënten, kruiden en wat creativiteit zet je iets op tafel dat voedzaam én ontzettend lekker is. 💚

🥒 Zelf maken boven ultra bewerkt 💚Steeds vaker probeer ik voeding zelf vers te maken, in plaats van kant-en-klare produc...
22/05/2026

🥒 Zelf maken boven ultra bewerkt 💚

Steeds vaker probeer ik voeding zelf vers te maken, in plaats van kant-en-klare producten uit de supermarkt te kopen. Natuurlijk is ultra bewerkte voeding makkelijk en snel, maar vaak zitten er ingrediënten, suikers en toevoegingen in waar je zelf geen invloed op hebt.

Voor mij voelt het goed om terug te gaan naar de basis: pure ingrediënten, zelf kruiden toevoegen en weten wat er precies in mijn eten zit. Niet vanuit perfectie, maar vanuit bewustwording. Met Hashimoto probeer ik mijn lichaam zo goed mogelijk te ondersteunen en hoop ik daarmee ook ontstekingsreacties te verminderen.

Vandaag maakte ik zelf:
🥒 Tzatziki
🧄 Knoflooksaus
🫶 Hummus

Vers, simpel en zonder onnodige toevoegingen. En eerlijk? Het smaakt vaak ook gewoon veel lekkerder.

De eerste week slapen met een CPAP-apparaat zit erop. En ik kan je vertellen: dat was best een emotionele rollercoaster....
16/05/2026

De eerste week slapen met een CPAP-apparaat zit erop. En ik kan je vertellen: dat was best een emotionele rollercoaster.

Rationeel begrijp ik heel goed waarom dit nodig is — alles voor mijn gezondheid en herstel. Maar mijn gevoel liep de eerste dagen niet helemaal gelijk met mijn ratio. Want laten we eerlijk zijn: echt charmant voelt zo’n mond-neusmasker in het begin niet.

Het is niet alleen voor mij een aanpassing, maar ook voor mijn partner. Gelukkig konden we er samen veel om lachen, al waren er soms ook even wat tranen. Inmiddels begint het langzaam wat meer te landen en een plekje te krijgen.

Nu nog op zoek naar het juiste mond-neusmasker, samen met de OSA-verpleegkundige, want ook daarin blijkt veel verschil te zitten.

De eerste week is verder goed gegaan. Ik merk nog niet direct verbetering in mijn klachten, maar dat is ook niet vreemd. Mijn lichaam heeft tijd nodig om te herstellen na waarschijnlijk jarenlang onderbroken slaap.

Soms zit gezondheid niet in grote zichtbare stappen, maar juist in de keuze om goed voor jezelf te zorgen — ook als dat even wennen is. 🤍

Adres

Baarle-Nassau
5111XH

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer InBalance met Esther nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Praktijk

Stuur een bericht naar InBalance met Esther:

Delen