02/06/2026
"𝐍𝐢𝐞𝐭 𝐞𝐜𝐡𝐭 𝐥𝐞𝐤𝐤𝐞𝐫..."
Dat hoor ik vaak in mijn praktijk.
En daarbuiten ook trouwens.
"Hoe gaat het met je?"
"Ik zit niet zo lekker in mijn vel."
"Hoe is je relatie?"
"Niet echt geweldig."
"Hoe voel je je?"
"Niet helemaal ontspannen."
Op het eerste gezicht lijkt er niets bijzonders aan de hand. Het zijn normale antwoorden. We gebruiken ze allemaal.
Maar er zit iets interessants onder.
Wanneer iemand zegt wat iets níét is, blijft vaak verborgen wat het wél is.
"Niet echt lekker in je vel" kan betekenen: moe, leeg, verdrietig, onzeker of gefrustreerd.
"Niet echt geweldig" kan betekenen: afstandelijk, eenzaam, vastgelopen.
"Niet ontspannen" kan betekenen: gespannen, alert, opgejaagd.
En zolang we om het echte woord heen blijven draaien, hoeven we er ook niet echt naar te kijken.
Dat is ergens heel logisch. Woorden hebben gewicht. Zodra je zegt: "Ik ben boos" of "Ik voel me eenzaam", gebeurt er iets. Dan wordt het concreet. Dan kun je er niet meer zo makkelijk omheen.
Ons brein is daar verrassend handig in.
"We hebben een communicatieprobleempje."
"Ik stel dingen soms een beetje uit."
"Ik drink misschien iets meer dan goed voor me is."
Allemaal manieren om de scherpe randjes eraf te halen.
Maar verandering begint zelden bij wat iets níét is.
Verandering begint meestal op het moment dat je eerlijk benoemt wat er werkelijk speelt.
Een pleister op een waarschuwingslampje plakken zorgt er niet voor dat de motor weer goed loopt.
De thermometer kapotslaan geneest geen koorts.
De batterij uit de rookmelder halen stopt het gepiep, maar niet de brand.
En alles onder het tapijt vegen maakt de woonkamer misschien netter, maar de bult blijft liggen.
Zo werkt het met gevoelens ook.
Zolang we zeggen dat het "wel meevalt", "niet ideaal" of "een beetje lastig" is, kunnen we nog wegkijken.
Maar op het moment dat je zegt:
"𝐼𝑘 𝑏𝑒𝑛 𝑣𝑒𝑟𝑑𝑟𝑖𝑒𝑡𝑖𝑔."
"𝐼𝑘 𝑣𝑜𝑒𝑙 𝑚𝑒 𝑒𝑒𝑛𝑧𝑎𝑎𝑚."
"𝐼𝑘 𝑏𝑒𝑛 𝑏𝑎𝑛𝑔."
..doet voelt het even ongemakkelijk.
En precies daar begint vaak de verandering.
Dus misschien een aardige vraag voor vandaag:
Als er iets in jouw leven is dat "niet helemaal lekker loopt"...
Wat is het dan wél? 👇