14/06/2026
10 jaar VN-verdrag Handicap: hoeveel verder zijn we?
Tien jaar geleden ratificeerde Nederland het VN-verdrag Handicap. Dit gaf hoop op een samenleving waarin iedereen volwaardig kan meedoen.
Die tien jaar hebben zeker wat opgeleverd. Er is meer bewustwording en toegankelijkheid staat vaker op de agenda. Steeds meer organisaties beseffen dat inclusie een recht is, geen gunst.
Maar de praktijk is weerbarstig. Mensen met een beperking ervaren nog dagelijks obstakels bij het reizen, wonen, werken en studeren. Sterker nog: op sommige vlakken zijn we de afgelopen jaren juist achteruitgegaan. Denk aan de toenemende complexiteit van zorg- en hulpmiddelen-aanvragen, de verschraling van ondersteuning en het openbaar vervoer dat door bezuinigingen op veel plekken juist slechter bruikbaar is geworden. Een verdrag ratificeren betekent vooruitgang boeken, niet toezien hoe bestaande basisvoorzieningen verder afbrokkelen.
De afgelopen tien jaar laten zien dat verandering kan, maar ook dat we er nog lang niet zijn.
Bij Wij Staan Op zijn we misschien minder zichtbaar dan voorheen. Toch blijven we ons, ook achter de schermen, inzetten voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen. Een samenleving waarin toegankelijkheid vanzelfsprekend is en waarin mensen met een beperking niet hoeven te vechten voor wat voor anderen normaal is.
Tien jaar na de ratificatie mogen we trots zijn op wat er bereikt is. Maar we mogen ook eerlijk zijn: er is nog een lange weg te gaan.
Daarom blijven wij opstaan.
Voor inclusie. Voor toegankelijkheid. Voor gelijke kansen.