25/08/2022
Het stroomschema.
De inspiratie voor deze blog, kwam afgelopen nacht toen ik wakker lag. Vrienden van dochter op bezoek. Natuurlijk super gezellig, jongens en meiden van 14-15 jaar die buiten onder de overkapping gezellig gaan zitten kletsen.
Maar je raadt het al voordat de chillers er waren, kwamen de afgelopen dagen er vragen over alcohol en de eindtijd. Poh wat een dillema’s, die ik samen met manlief bedacht te bestieren. Oke een beetje alcohol en tot 1.00u. Waren we even vergeten dat ze naar binnen moeten om drinken te pakken, naar binnen moeten om naar de WC te gaan. Ook als het 24u en je probeert te slapen omdat toch om 7u de wekker gaat om te werken. Grrrrr
Maar nu de echte reden waarom dat ik wakker lag. Ik voelde me verantwoordelijk….., voor mijn eigen dochter natuurlijk maar ook voor die andere jongens en meisjes in onze tuin. Wat als ze stiekem toch andere drank pakken, wat als er een te veel drinkt, wat als er een in onze tuin valt, ……… Moet ik toch niet even gaan kijken of alles goed gaat. Nee Francien, dat is ‘ackward’.
Afgelopen nacht verlangde ik naar een stroomschema of een beslisboom zoals we die in Corona tijd kenden. Een schema dat zegt wat je opties zijn of zegt wat je kunt doen. Zo een van: hoor je geen geluiden?, ga dan kijken. Hoor je gestommel in de gang?, ga lekker slapen.
En eigenlijk verlang ik wel vaker naar zo’n beslisboom als ik even niet meer weet wat ik moet doen. Dit is vaak op momenten dat ik moet leren loslaten en ze zelfstandig de wereld in moet laten gaan. Maar dat loslaten vindt ik zooooo moeilijk! Hoe heerlijk ik het ook vind dat ze zelfstandig naar het voetbalveld fietsen of alleen een rondje door de stad lopen, ze blijven wel mijn kinderen waar in mijn hoofd 101 dingen mee kunnen gebeuren. En juist dat laatste is wat het zo lastig maakt, want eigenlijk is er tot nu toe nooit iets noemenswaardigs gebeurd. Komen ze eigenlijk wel, bijna, altijd hun afspraken na. Praten we over dingen. Kortom waar maak ik me eigenlijk druk om.. ja zeg het maar.
O ja, hoe het afgelopen is met de chillers? Ze zijn allemaal op de afgesproken tijd naar huis gegaan, dochterlief heeft opgeruimd, er is niemand gewond geraakt en er zijn geen stiekeme dingen gebeurd (tenminste zo ver ik weet en dat is eigenlijk genoeg).
En ik, ik ben toen iedereen naar huis was naar beneden gelopen om mijn dochter te vragen of het gezellig was. Want ja, daar gaat het eigenlijk om.
En wat doen we met de beslisboom? Bedenk dat zelf maar.