Verloskundigen Praktijk Wijchen

Verloskundigen Praktijk Wijchen Met vier verloskundigen begeleiden we je met aandacht en tijd, en bewegen we mee met wat jij nodig hebt. We kijken ernaar uit je te ontmoeten!

Doordat je ons tijdens je zwangerschap goed leert kennen, is er bij de bevalling altijd een vertrouwd gezicht. Wij zijn vier verloskundigen (Jessica Leijssenaar, Meike den Dekker, Nathalie Boogers en Elleke Vermeulen) die met enthousiasme voor zwangeren zorgen. Al tientallen jaren is Verloskundigen Praktijk Wijchen een begrip in de regio op het gebied van kinderen krijgen. Als klein team zijn we g

oed in staat om op jullie wensen in te spelen. We staan voor persoonlijke, warme zorg en betrokkenheid, ook na eventuele overname van zorg. Dit met onze kennis en ervaring, maakt dat je de zorg krijgt die je verdient! We bieden niet alleen reguliere zwangerschapsbegeleiding aan maar ook Centering Pregnancy en één verloskundige de hele zwangerschap. Je krijgt altijd een vertrouwd gezicht bij de bevalling. We begeleiden veel thuisbevallingen maar werken ook goed samen met de ziekenhuizen in de regio. Ons bevalbad is gratis te leen en voor de kraamtijd hebben we ter ondersteuning benodigdheden voor borstvoeding te koop en een kolf te huur. Door laagdrempelig contact met de verloskundige en onze praktijkassistente zijn als je vragen welkom.

Dit is Liz met haar mama en Jessica die op bezoek kwam!Liz heeft ons verrast met haar vroege komst! Lees haar verhaal.Op...
18/06/2026

Dit is Liz met haar mama en Jessica die op bezoek kwam!

Liz heeft ons verrast met haar vroege komst! Lees haar verhaal.

Op donderdagochtend 7 mei kwam de mama van Liz bij 34 weken en 2 dagen zwangerschap langs op de praktijk. Haar verlof was net ingegaan. Haar kindje lag in stuitligging dus spraken we over de opties en ze koos ervoor haar kindje te laten draaien. Alles was verder goed dus ging ze naar huis. We hoopten dat Liz nog vanzelf zou draaien voordat ze naar de Vrouwenkliniek zou gaan voor de uitwendige versie.

Om 11.35 uur diezelfde ochtend belde ze dat ze sinds een uur krampen voelde en wat slijmerig bloed verloor. Het was meer een continue gevoel dan echte krampen dus wachtten we het af. Jessica hoorde een paar uur niks dus ging ervan uit dat het afgezakt was. Terwijl ik nog op de praktijk zat ging om 14.40 uur de telefoon. Nu leken het toch wel heftigere vlagen met krampen. Samen met onze verloskundige in opleiding Suus, kwam ik langs. Het zag er niet naar uit dat ze heftige weeën had maar we deden wel een inwendig onderzoek omdat ze nog maar 34+2 weken zwanger was. Tegen de verwachting in had ze om 15.10 uur al 6 centimeter ontsluiting! We belden het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis - CWZ en mochten die kant op komen. Omdat ze tot een paar dagen geleden gewoon gewerkt had en natuurlijk nog geen tas klaar had staan, verzamelde ze snel wat spullen om mee te nemen.

De aanstaande vader werd gelijk gebeld die op dat moment op de bouwplaats voor zijn werk stond. Hij kwam er zo snel mogelijk aan, wat spannend voor hem ook! Omdat we zeker weten op tijd in het CWZ wilden aankomen vertrokken we snel en kwam de papa ook gelijk naar het ziekenhuis. Om 16.10 uur in het CWZ was er al haast 8 centimeter ontsluiting. Nu werd het ook ineens een stuk pijnlijker en wilde ze iets tegen de pijn. Doordat er een wisseling van de dienst was moest ze daarop wachten en om 17.35 uur had ze ruim 9 centimeter. Inmiddels kwam de aanstaande papa een beetje bij. Aan de modder op de vloer te zien was het duidelijk dat hij direct van zijn werk kwam 😉. Omdat ze al 9 centimeter ontsluiting had zou het niet lang meer hoeven duren. Voor pijnstilling (remifentanil) moet de arts een half uur op de kamer blijven en helaas lukte dat nu niet. Ze ging knap door!

Om 18.28 uur voelde de gynaecoloog nog een klein randje en brak de vliezen. Hierna kreeg ze alsnog remifentanil en dat was echt even fijn voor haar. Om 19.51 kon ze gaan persen. De kinderarts kwam op de kamer omdat het om een vroeggeboorte ging. De billen waren al snel zichtbaar en om 20.25 uur werd Liz geboren! Omdat ze het heel goed deed mocht ze lekker bij mama blijven liggen. De nageboorte kwam vlot en er waren maar 2 hechtingen nodig. Wat een mooie bevalling van een eerste kind in stuitligging!

Omdat Liz zo klein was ging ze naar de neonatologie samen met haar papa en mama en zijn ze 3.5 week opgenomen geweest. Op 31 mei mocht Liz mee naar huis. Ze doet het heel goed! Heel veel geluk met dit lieve meisje.

Zoë met Nicolas 🩵Hier is Nicolas een week oud en Zoë mocht deze ouders bijstaan bij een deel van de bevalling. Uiteindel...
15/06/2026

Zoë met Nicolas 🩵

Hier is Nicolas een week oud en Zoë mocht deze ouders bijstaan bij een deel van de bevalling. Uiteindelijk maakte ze zijn geboorte niet mee maar het was heel mooi een stuk meegemaakt te hebben van de weg die zijn mama aflegde om Nicholas te krijgen.

Bij 40 weken en 4 dagen zwangerschap op 1 juni belde ze begin van de middag dat er sinds die nacht weeën zijn geweest en ze daarna weer wat konden slapen. Die dag bleef het rustig en in de avond kwamen ze op hun geplande afspraak voor een echo vruchtwater. Alles zag er heel mooi uit en de weeën waren er nog. De ochtend erop, inmiddels 40+5 weken zwanger, belde ze dat de weeën in de nacht zijn toegenomen en pijnlijk zijn. Ze werd ook moe. Nathalie kwam om 9.45 uur langs en tijdens het bezoek bleven de weeën uit. Een inwendig onderzoek hoefde voor haar niet en qua energie ging het goed genoeg. We spraken af dat ze weer zou bellen als de weeën regelmatig elke drie minuten kwamen.

Nóg een dag later, op 3 juni toen ze 40+6 was, ging de telefoon! Sinds 2.15 uur kwamen ze elke drie minuten en om 4.30 uur kwam Kyara langs met Zoë. Nu was het echt begonnen en had ze drie centimeter ontsluiting. Bij het volgende bezoek om 8.30 uur was het toch weer rustiger geworden. Er was geduld nodig. Pas om 17.30 uur in de avond was Kyara er weer met Zoë en had ze vier centimeter ontsluiting. Omdat deze mama zich thuis het meest op haar gemak voelde wilde ze nog thuis blijven. Nu nam Meike in de avond de dienst over en voelde om 21.00 uur dat ze 5 centimeter ontsluiting had. Uiteraard was deze mama moe en ze wilde graag in bad in het ziekenhuis. We gingen naar het CWZ. Ze deed het superknap en het werd pittiger. Het bad was heel fijn voor haar.

Om 00.05 uur, op 4 juni bij 41+0 weken, had ze 6-7 centimeter ontsluiting maar omdat ze al zo lang weeën had dacht ze nu ook aan pijnstilling. Om 0.25 uur verloor ze wat vruchtwater waarna het soms sneller gaat. Omdat ze nu besloten had dat ze pijnstilling wilde kwam de arts om 1.20 uur. Ze had 8 centimeter en koos voor remifentanil (morfine). Meike nam afscheid en Zoë bleef.

Hierna zakten de weeën helaas toch weer af en kreeg ze weeënopwekkers. De vliezen werden gebroken. Ze had 9 centimeter ontsluiting maar het duurde lang voordat ze mocht gaan persen. Voor Zoë was het al een lange nacht geweest dus zij ging rond 5.30 uur naar huis toe. Uiteindelijk was om 7.14 uur het moment dat ze mocht gaan persen! Eindelijk kwam er vaart in want ze hoefde maar 22 minuten te persen om een mooie zoon Nicolas om 7.36 uur op de wereld te zetten! Wat een lange adem heeft deze mama gehad, met steun van haar partner, van ons en het CWZ kijkt ze gelukkig goed terug. Ondanks dat Nicolas een klein mannetje is, had ze toch teveel schade dus moest ze onder narcose gehecht worden op de operatiekamer. Hierdoor was papa even alleen met zijn zoon en moest mama ze even missen. Nu zijn ze helemaal bijgekomen en blij met lieve Nicolas!

De nacontrole van Centering Pregnancy ❤️Wat een lieve baby’s waren er gisteren op de praktijk, het is zó leuk elkaar na ...
12/06/2026

De nacontrole van Centering Pregnancy ❤️

Wat een lieve baby’s waren er gisteren op de praktijk, het is zó leuk elkaar na alle geboortes weer te zien. Alle verschillende verhalen te horen en het mooie resultaat te zien 💕 Veel geluk papa’s en mama’s met jullie prachtige kindjes!

Zoë is terug van weg geweest!Eind december heeft ze al een week met ons meegekeken en nu mag ze een maand stage lopen!Ze...
01/06/2026

Zoë is terug van weg geweest!

Eind december heeft ze al een week met ons meegekeken en nu mag ze een maand stage lopen!

Ze is eerste jaars verloskunde student, 18 jaar en woont in Deest. Ze heeft zin om jullie te gaan zien! Vandaag kijkt ze met het spreekuur mee maar gaat deze week ook mee bij bevallingen en kraambezoeken. Mocht je bezwaar hebben dat ze erbij is, geef het gerust aan.

Deze leuke zwangeren hebben alle bijeenkomsten afgerond van Centering Pregnancy! Kyara mocht de bijeenkomsten begeleiden...
21/05/2026

Deze leuke zwangeren hebben alle bijeenkomsten afgerond van Centering Pregnancy! Kyara mocht de bijeenkomsten begeleiden en vond het enorm gezellig. Heel leuk dat jullie meededen en allemaal alvast een mooie geboorte gewenst 💕 We zien elkaar over een paar maanden weer mét baby’s!

Dit meisje is Ivy! Samen met Suus staat ze op de foto. Het was een gelukje dat Suus erbij was want aanvankelijk wilden d...
11/05/2026

Dit meisje is Ivy!

Samen met Suus staat ze op de foto. Het was een gelukje dat Suus erbij was want aanvankelijk wilden deze ouders geen student bij de bevalling. Omdat ze Suus al eens hadden gezien mocht het toch. Ze hadden haar achteraf niet willen missen bij de geboorte van hun dochter! We mogen het verhaal delen.
Op een ochtend was deze mama bij de kapper geweest. De kapster zei dat ze bij haar bevalling eerst gebroken vliezen had en daarna eigen weeën kreeg maar dat het niet vaak voorkomt. Een paar uur later was deze mama inmiddels in de HEMA en ja hoor.. Haar broek was nat! In de hoop dat niemand het doorhad belde ze Kyara, de verloskundige, en ging ze naar huis. Kyara kwam eind die middag samen met Suus langs. Ja hoor, de vliezen waren echt gebroken. Er waren ook al wat krampen maar de bevalling leek nog niet begonnen.
Om 18.40 uur belde de partner van deze mama naar Kyara dat de weeën krachtiger zijn geworden en elke 2.5 minuten komen. Om 19.06 uur waren we bij ze. Er was 2 centimeter ontsluiting dus een goede start! Om 21.30 uur belde de partner weer dat ze moest overgeven en het heftiger wordt, we hoefden nog niet te komen maar om 21.55 uur wel. Inmiddels had Nathalie de dienst en had ze om 22.30 uur 4 centimeter ontsluiting. We gingen naar het Radboud en daar wilde deze mama in bad. Bij aankomst was alles al klaar en het bad was de beste keuze ever, zei ze. Suus en Nathalie lieten de ouders even samen om in een bubbel te komen. In die bubbel kwam ze heel goed, er was weinig rust tussen de weeën en om 1.40 uur kreeg ze af en toe persdrang. Het bad bleef heel fijn en om 2.30 uur voelden we dat er volledige ontsluiting was en had ze af en toe het persgevoel, maar vaak ook nog niet. Om 3.20 uur was de kraamzorg er ook.
Vanaf 3:40 perste ze steeds meer mee in bad met de J-ademhaling. Dat is een perstechniek waarbij de ademhaling niet echt vast wordt gezet, maar wel helpt om de baby eerst naar onderen en vervolgens naar voren te duwen (zoals een J). Om 4 uur adviseerde Nathalie om een tijdje op de baarkruk te komen persen, omdat hierbij de zwaartekracht ook meehelpt. Dit wilde ze wel. Om 4:30 hebben we even gevoeld of de baby al wat dieper was gekomen, maar deze was maar een klein stukje verder dan inmiddels 2 uur geleden. Daarom hebben Suus en Nathalie haar aangemoedigd om actiever te persen in plaats van wegzuchten. Dit had goed effect! Om 4:50 zagen we in de verte haartjes van de baby. We zeiden dat ze nog twee weeën op de kruk zou doen, en dan weer terug in bad mocht voor het laatste stukje. Terug in bad ging de vooruitgang ook geweldig. Wat een power had deze mama!
Om 5:55 was het zover, dochter Ivy werd geboren. Mama tilde haar uit het water en zij liet meteen goed van zich horen. Ze zat nog lekker vol met vernix, het vetlaagje waarmee baby’s geboren worden, vooral als ze “nog maar” 37 weken zijn.
Voor het geboren worden van de placenta vroegen we mama om weer even op de baarkruk te komen zitten. Ook hierbij helpt de zwaartekracht en hij was er dan ook zo. Ivy zat nog vast aan de navelstreng, een halve lotusgeboorte heet dit.Daarna was het bijkomen voor iedereen. Ivy werd aangelegd aan de borst en er waren veel fotomomenten.
Wat een mooie geboorte was dit, en wat had deze mama het geweldig gedaan en de partner fijn ondersteund! Welkom klein meisje, en gefeliciteerd ouders!

Dit is Aiden na zijn geboorte!Jessica was ook bij de geboorte van zijn grote broer dus hoopte al een tijdje dat zijn mam...
08/05/2026

Dit is Aiden na zijn geboorte!

Jessica was ook bij de geboorte van zijn grote broer dus hoopte al een tijdje dat zijn mama in haar dienst zou bellen. Dat tijdje duurde langer dan verwacht. Haar eerste kind was bij 37 weken al geboren. De tweede bij 39+6 en inmiddels was deze mama nu al 41 weken zwanger. Ze wilde thuis bevallen en dat is maar goed ook want bij beide bevallingen heeft ze maar kort geperst!

Bij 41 weken kwam ze op zaterdag in de ochtend langs om te strippen en een echo te maken van het vruchtwater. Het strippen lukte, maar het hoofdje was niet ingedaald. Na een paar uur begonnen er wat krampen te komen en om 18.28 uur werd ik, Jessica, gebeld. Om 18.50 uur was er 3-4 centimeter ontsluiting. Het hoofdje was nu ingedaald en zoals altijd oogte deze mama heeeel rustig. Ze dacht dat ze zondag zou bevallen want ze is tot nu toe altijd op een zondag bevallen. Nadat we alles hadden klaar gezet en de oppas in huis was, ging ik om 19.42 uur nog even naar huis. Ze zou gelijk bellen als ze me nodig had. Ook dat telefoontje duurde dus om 22.00 uur ging ik naar bed en sliep onrustig want als ze zou bellen, zou ik heel snel die kant op moeten gaan. Om 00.52 ging de telefoon! Ik was er om 01.06 uur en het was duidelijk aan het doorzetten. De ontsluiting was nu ruim 4 centimeter en om 1.42 uur braken de vliezen spontaan. Ik belde gelijk de kraamzorg want de vorige keer was ze 7 minuten na het breken van de vliezen bevallen. Ze kreeg direct persdrang. Om 2.09 uur zagen we het hoofdje nog niet en voelde ik 8 centimeter. In de hoop dat het in zijligging sneller zou gaan ging ze op haar zij in bed liggen. De kraamverzorgster was er om 2.15 uur. Om 2.26 uur was Aiden nog steeds niet geboren, dat was apart. Dit derde kindje leek op een eigen manier geboren te willen worden. Ik voelde toen wel 10 centimeter ontsluiting. Ondanks flink persen kwam hij niet dieper. Ik dacht dat hij misschien andersom met zijn hoofd zou liggen (als sterrenkijker), maar de ligging was niet makkelijk te bepalen. We probeerden in allfours te persen en op de baarkruk, maar het mocht niet baten. Deze mama had nog nooit zo hard hoeven persen! Om 3.10 uur bespraken we de optie om naar het ziekenhuis te gaan en we het gaven het nog een kwartier de kans. Eerst maakte ik haar blaas leeg om echt alle ruimte vrij te maken. Om 3.30 uur zagen we eindelijk een stukje van het hoofdje komen. Nu kwam de baby echt dieper maar nog steeds langzamer dan wat we gewend waren bij haar bevallingen. Om 3.35 uur werd zijn hoofd geboren en ja hoor: een sterrenkijker! Hij koos de andere weg. Om 3.36 uur werd Aiden gelanceerd met een bed vol vruchtwater. Dit kennen we wel van haar vorige bevallingen. 😉 Wat een opluchting! Het was toch gewoon thuis gelukt! Toen Aiden eenmaal geboren was, kon deze mama zich neer leggen bij hoe deze bevalling verlopen was. Zo zie je maar, dat het niet te voorspellen is.

Het was heel bijzonder om bij deze geboorte te zijn en heel veel geluk met jullie drie zoons!

Suus komt vijf weken bij ons stage lopen en is vandaag begonnen. Welkom Suus en veel plezier: Ze stelt zich voor:Hallo a...
29/04/2026

Suus komt vijf weken bij ons stage lopen en is vandaag begonnen. Welkom Suus en veel plezier: Ze stelt zich voor:

Hallo allemaal!

Mijn naam is Suus de Groot en ik ben 3e jaars verloskundige in opleiding aan de academie verloskunde in Maastricht. Zelf kom ik uit Helden.

Ik loop van 27 april tot en met 29 mei stage bij Verloskundige Praktijk Wijchen. Je kunt mij tegenkomen bij het spreekuur, kraamvisites of bevallingen.

Mocht u het niet fijn vinden dat ik er bij ben, laat dit dan gerust weten aan mij of aan een van de verloskundigen.

Ik kijk ernaar uit om u te ontmoeten!

Onze eerste lentebaby!Met een nog in plastic ingepakte bank op de foto te zien, was de geboorte van Do zoals deze mama h...
30/03/2026

Onze eerste lentebaby!

Met een nog in plastic ingepakte bank op de foto te zien, was de geboorte van Do zoals deze mama het gehoopt had! Do was op de foto bijna twee uur oud.

Zwanger van haar eerste kindje had ze zich goed voorbereid op de bevalling. Ze had een sterke wens om thuis te bevallen, zo natuurlijk mogelijk, zonder onnodige handelingen en met alles in goed overleg. We ondersteunden haar wensen volledig en gingen vol vertrouwen hierin mee.

Ze appte ons op de eerste lentedag van dit jaar. Het was een zonnige ochtend op 21 maart. Om 9.24 uur kregen we het berichtje dat ze elke 9-10 minuten een wee had en dat het lastig was zich over te geven aan de krampen wetende dat het gaat opbouwen. We appten terug dat ze erop mag vertrouwen dat haar lichaam haar daarin meeneemt.
Om 14.21 uur belde haar partner ons dat de weeën nu elke 2-3 minuten komen maar het is nog wel te doen. Een bezoek hoefde nog niet dus we bespraken dat ze gewoon lekker in haar eigen bad kon gaan en wanneer ze weer zouden bellen. Dat volgende telefoontje kwam om 18.05 uur. Ik kwam gelijk en nam het bevalbad mee. Ze was zo beheerst de weeën aan het opvangen dus ik ging gelijk aan de slag met het bad opzetten. Toen die stond en alles klaar stond besprak ik dat ik ze ‘met rust’ kon laten maar deze mama gaf aan dat ze mijn aanwezigheid fijn vond. Ik bleef en om 19.50 uur ging ze in bad. Om 20.09 uur braken de vliezen. Het was donker in de kamer en onder water was de kleur van het vruchtwater niet te zien. Het hartje klonk mooi en om 20.25 uur voelde ze meer druk. Het leek nu hard te gaan. Toen ik aangaf de kraamzorg te kunnen bellen hoefde dit nog niet voor haar. Het was prettig zo met zijn drieën én niet te vergeten Boef, de hond die ook heerlijk bij mij op schoot kwam zitten. We wachten rustig af tot er persdrang kwam. Om 22.05 uur was de persdrang er en belde ik de kraamzorg die er na 24 minuten al was. Met de persweeën perste haar lichaam vanzelf. Om 22.58 uur gaf ze aan dat het hoofdje er al zit en toen ik ging kijken onder water zag ik dat het hoofd al grotendeels geboren was! Wat knap gedaan! Helemaal zonder instructie of ‘bemoeienis’.

Om 23.05 uur werd het hoofdje geboren en bij de volgende wee was Do er helemaal uit. Ze is om 23.08 uur geboren en haar mama moest haar even zoeken onder water. Ik hielp en gaf haar aan mama die haar boven water haalde. Een prachtig meisje, in alle rust geboren. Om 23.55 uur werd de placenta geboren en bleef ze nog even genieten van haar dochter in bad. Om 00.15 uur ging ze uit bad, waren er maar een paar hechtingen nodig, en kon het genieten beginnen. Jouw ouders zijn trots en zo blij dat jij er bent lieve Do!

Dit meisje heet Resa!Onze tweede lentebaby 💕Al een week waren we aan het wachten. Deze mama was bij haar eerste kind bij...
27/03/2026

Dit meisje heet Resa!

Onze tweede lentebaby 💕

Al een week waren we aan het wachten. Deze mama was bij haar eerste kind bij 39 weken en 5 dagen bevallen en was inmiddels 40 weken en 6 dagen zwanger. Ze had gepiekerd want ze wilde zo graag thuis bevallen. Stel dat dit kindje niet voor 42 weken geboren wilde worden, zou het dan toch een inleiding worden? Ze deed er alles aan in de hoop dat het ging beginnen: voetreflextherapie, acupunctuur, yoga, veel dadels eten en wandelen.. In de nacht van 22 maart om 2.00 uur voelde ze dan eindelijk iets.. Het bouwde gelukkig op dus om 5.00 uur maakte ze haar partner wakker. Wat waren ze blij dat hun tweede kind vandaag geboren leek te worden. Toen hun zoontje opgehaald was belden ze mij, Jessica, de verloskundige. Dit was om 7.13 uur en de weeën waren inmiddels regelmatig. De vorige bevalling ging snel dus ik ging direct die kant op en kwam om 7.20 uur al binnen. Ze stond bij het bed en ze hadden al een bevalbad staan die aan het vollopen was. Ik ging alle spullen verzamelen omdat het eruit zag alsof het snel ging, ze voelde al druk. Toen vroeg deze mama naar de ontsluiting. Het voelde prettig voor haar om dit te weten. Het was om 7.28 uur al 9 centimeter ontsluiting! Nu wist ze zelf ook: het gaat snel! Ze ging in bad om 7.34 uur en om 7.44 uur kwam de eerste perswee. De vliezen braken drie minuten hierna en haar lichaam perste vanzelf mee. Om 8.00 uur ging ze op haar knieën in bad. De kraamverzorgster kwam om 8.05 uur binnen. Om 8.17 uur was het hoofdje geboren en om 8.18 uur was Resa er al! Mama kon haar uit het water pakken en ze liet direct goed van zich horen. De placenta werd op bed om 8.50 uur geboren. Nadat ze de vorige keer ook thuis in bad bevallen was, was dit nu weer zo’n fijne ervaring maar dan nog sneller. Broer Rune is heel trots op zijn zusje, zo fijn dat jij er bent lieve Resa!

Adres

Laantje 9A
Wijchen
6602AA

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Verloskundigen Praktijk Wijchen nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen