18/06/2026
Dit is Liz met haar mama en Jessica die op bezoek kwam!
Liz heeft ons verrast met haar vroege komst! Lees haar verhaal.
Op donderdagochtend 7 mei kwam de mama van Liz bij 34 weken en 2 dagen zwangerschap langs op de praktijk. Haar verlof was net ingegaan. Haar kindje lag in stuitligging dus spraken we over de opties en ze koos ervoor haar kindje te laten draaien. Alles was verder goed dus ging ze naar huis. We hoopten dat Liz nog vanzelf zou draaien voordat ze naar de Vrouwenkliniek zou gaan voor de uitwendige versie.
Om 11.35 uur diezelfde ochtend belde ze dat ze sinds een uur krampen voelde en wat slijmerig bloed verloor. Het was meer een continue gevoel dan echte krampen dus wachtten we het af. Jessica hoorde een paar uur niks dus ging ervan uit dat het afgezakt was. Terwijl ik nog op de praktijk zat ging om 14.40 uur de telefoon. Nu leken het toch wel heftigere vlagen met krampen. Samen met onze verloskundige in opleiding Suus, kwam ik langs. Het zag er niet naar uit dat ze heftige weeën had maar we deden wel een inwendig onderzoek omdat ze nog maar 34+2 weken zwanger was. Tegen de verwachting in had ze om 15.10 uur al 6 centimeter ontsluiting! We belden het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis - CWZ en mochten die kant op komen. Omdat ze tot een paar dagen geleden gewoon gewerkt had en natuurlijk nog geen tas klaar had staan, verzamelde ze snel wat spullen om mee te nemen.
De aanstaande vader werd gelijk gebeld die op dat moment op de bouwplaats voor zijn werk stond. Hij kwam er zo snel mogelijk aan, wat spannend voor hem ook! Omdat we zeker weten op tijd in het CWZ wilden aankomen vertrokken we snel en kwam de papa ook gelijk naar het ziekenhuis. Om 16.10 uur in het CWZ was er al haast 8 centimeter ontsluiting. Nu werd het ook ineens een stuk pijnlijker en wilde ze iets tegen de pijn. Doordat er een wisseling van de dienst was moest ze daarop wachten en om 17.35 uur had ze ruim 9 centimeter. Inmiddels kwam de aanstaande papa een beetje bij. Aan de modder op de vloer te zien was het duidelijk dat hij direct van zijn werk kwam 😉. Omdat ze al 9 centimeter ontsluiting had zou het niet lang meer hoeven duren. Voor pijnstilling (remifentanil) moet de arts een half uur op de kamer blijven en helaas lukte dat nu niet. Ze ging knap door!
Om 18.28 uur voelde de gynaecoloog nog een klein randje en brak de vliezen. Hierna kreeg ze alsnog remifentanil en dat was echt even fijn voor haar. Om 19.51 kon ze gaan persen. De kinderarts kwam op de kamer omdat het om een vroeggeboorte ging. De billen waren al snel zichtbaar en om 20.25 uur werd Liz geboren! Omdat ze het heel goed deed mocht ze lekker bij mama blijven liggen. De nageboorte kwam vlot en er waren maar 2 hechtingen nodig. Wat een mooie bevalling van een eerste kind in stuitligging!
Omdat Liz zo klein was ging ze naar de neonatologie samen met haar papa en mama en zijn ze 3.5 week opgenomen geweest. Op 31 mei mocht Liz mee naar huis. Ze doet het heel goed! Heel veel geluk met dit lieve meisje.