10/06/2026
✨ Herstel na een keizersnede is voor iedereen anders✨
De ene vrouw ervaart pijn, ongemak of irritatie rondom haar litteken. De andere maakt snel stappen en voelt zich na enkele dagen of weken alweer pijnvrij. Maar ook als je geen klachten meer hebt, betekent dat niet dat je buik geen aandacht meer nodig heeft.
In mijn praktijk zie ik regelmatig vrouwen die jaren geleden zijn bevallen en toch nog niet tevreden zijn over hun litteken. Misschien trekt het naar binnen, zitten er deukjes in of voelt het gebied boven het litteken hard aan. Vaak ervaren zij geen pijn en kunnen zij alles doen wat ze willen. Toch voelt het niet helemaal zoals het zou mogen voelen.
Na de eerste controle krijgen veel vrouwen te horen dat alles er goed uitziet en dat het herstel goed verloopt. En dat is natuurlijk fijn om te horen. Maar wat ik je ook graag wil meegeven, is dat je onderbuik warmte, aandacht en vooral beweging nodig heeft om optimaal te herstellen.
Tijdens een keizersnede worden meerdere lagen doorgesneden. Iedere laag heeft zijn eigen herstelproces. Ook zonder pijn kun je dit proces ondersteunen. Een diepe buikademhaling en een zachte massage kunnen al een waardevolle bijdrage leveren aan het herstel van het gebied rondom je litteken.
Ben je op zoek naar begeleiding tijdens jouw herstel? Stuur mij gerust een bericht. Dan kijken we samen wat ik voor jou kan betekenen. 💛
Laat hieronder weten: hoe heb jij jouw herstel na een keizersnede ervaren?🤍