Pa Pa - kropps-, rörelse ock känsloterapeut. Fysisk ock mental rörelse. Smärta, stress ock förändring Pa - Det som händer i fötterna händer i kroppen.

Vi arbetar med smärta ock skador, sjukdom ock ohälsa, balansering ock energikickar. Det är jag som startar processen. Sen gör vi det tillsammans.

21/06/2026

Att stretcha är oftast inte lösningen, ibland inge ens bra. Alla skavanker och kroppsdela måste inte fixas. Låt kroppen din samarbeta med sig själv. Använd rörelsen som finns istället för att fokusera på den som inte är där. Det är inget fel på din kroppsdel. Och det beror inte på åldern. Allting är av en anledning. Och det är lättare att röra sig om man utgår från det som finns istället för det som inte finns.

18/06/2026

Boka behandling eller ett gratis första samtal på hemsidan:
pasandberg.se

—Semester eller sommarlov?Sommarlov. Smaka på ordet. Det har en helt annan klang än semester. Sommarlov är mjukt, fullt ...
17/06/2026


Semester eller sommarlov?

Sommarlov. Smaka på ordet. Det har en helt annan klang än semester. Sommarlov är mjukt, fullt av längtan, smultron, plask och barfotaskratt. Semester däremot är mer kliniskt. Fyrkantigt. Sommarlov ser man fram emot. Semestern räknar man ner till. På sommarlovet struntar man i allt. Semestern ska planeras. Och väl där räknar man ner igen: ”Nu är det bara tre veckor kvar innan man är tillbaka i verkligheten.” Vad då verkligheten? Vad är det som gör jobbet mer verkligt än ledigheten?

Tänk om det är tvärtom?
Att allt det där som vi gör och får betalt för bara är på låtsas? Tänk om det inte alls är sådär viktigt som vi vill inbilla oss. Tänk om världen skulle fungera alldeles utmärkt utan mina beräkningar, kontroller, analyser, säljsiffror, utvecklingar, invecklingar, avvecklingar eller vad det nu är jag gör på jobbet. Då skulle jag ju likaväl kunna ägna sommaren åt längtan, smultron, plask ock barfotaskratt. Då skulle jag ju lika gärna kunna ha sommarlov.

”Ock man måste ha minst fyra veckors sammanhängande semester för att varva ner!” sägs det.
Varva ner från vad? Från låtsasvärlden där uppe? Varför är vi inte där nere hela tiden? Då skulle vi, förutom att ha sommarlov, må bättre. Sjukhälsotalen stiger och alltmer beror det på stress. Det är uppenbart att inte ens fyra veckors ledighet räddar oss från det. Saken är den, att vår oförmåga att hantera stress leder till oro. Oro begränsar vår uppfattningsförmåga, vår förmåga att känna efter. Och utan att känna efter kan vi inte hantera stress. Det blir en ond cirkel.

Det roliga är att sommarlov (avslappning) är vårt biologiska normala.
Den så kallade verkligheten orkar vi bara med korta stunder. Måsten, stress ock oro gör oss sjuka ock dumma. Så problemet är inte bristen på ledighet. Eller bristen på tid. Problemet är att vi inte känner efter. Ock utan att känna efter kan vi inte veta hur vi mår. Den förmågan har vi rationaliserat bort ock överlåtit till doktorn. När allt vi behöver är att sänka farten lite.

Sommarlov är inte en tidsbestämd ledighet. Det är en mental inställning.

(Jag jobbar några veckor till om du vill boka sommartider. Välkommen!)

16/06/2026

Dina fötter är en del av en kropp. Den kroppen lever ditt liv. Fötter, kropp, liv. Det går inte att skilja på de tre.

Boka tid via hemsidan:
pasandberg.se

—”Dina fötter är härdade” sa hon ock behöll skorna på. Fast det finns ingen mening med att härda sina fötter. Att bita i...
14/06/2026


”Dina fötter är härdade”
sa hon ock behöll skorna på. Fast det finns ingen mening med att härda sina fötter. Att bita ihop. Tåla smärta. Stå ut. Sånt är bara dumt.

Mina fötter är inte härdade. Men dom är tränade. Ock skitiga. Dom har lärt sig. Jag har lärt mig. Ock lär mig. Hur fötterna funkar. Ock hur jag ska funka för att fötterna ska funka. Sånt lär man sig. Man härdar inte.

Att härda är att öva fötterna att klara det som inte är bra för dem. Typ skorna. Dom måste man härda fötterna för. För den fot finns inte som gillar skor. Inte egentligen.
Inte från början.

Ge fötterna kärlek. Inte bara o form av spa-behandling ibland, utan med omsorg på djupet. Låt dem känna saker. Låt dem vara en del av kroppen i känsla ock rörelse. Och väck dem kärleksfullt. De flesta fötter som går från en behandling hos mig känns tydligare och rör sig lättare. Oftast märks den effekten hela vägen opp i kroppen.

Fråga dem som sluppit ryggont, stress, huvudvärk, allergi eller astma.

Kom så hjälper dig.

—Har du ont?Smärta är olika. Smärta kan ömma, sticka, bränna, ila, skava. Smärta kan vara specifik eller otydlig, lättlo...
11/06/2026


Har du ont?

Smärta är olika.
Smärta kan ömma, sticka, bränna, ila, skava. Smärta kan vara specifik eller otydlig, lättlokaliserad eller utspridd. Smärta kan komma och gå och däremellan flytta på sig.

Det finns många sätt att ha ont i ryggen på och ännu fler orsaker. Träning som hjälper för den ena kan ha helt motsatt effekt på en annan.

Smärta är en signal, inte ett problem i sig. Den är som ett brandlarm. Så ofta när jag behandlar så söker jag inte smärtan. Lösningen är ofta inte att massera den ömma punkten, lika lite som att lösningen på branden är inte att ge sig på larmet.

Jag söker det smärtfria. Är du stel så söker jag det rörliga. I känsliga fall innebär det att jag rör mig i mindre och mindre cirklar runt, inte på, ett problemområde. Jag låter det rörliga i dig hjälpa det spända, letar efter de vägar som smärtan har tagit för att hamna där den är. Den kommer sällan därifrån man tror.

Ibland har man ont.
Ibland betyder det något.
Ibland är det signalfel.

Kom så hittar vi orsaken och inte bara symtomen.

Kom så följer vi den smärtfria rörligheten istället för det som begränsar.

Kom så hjälper jag dig.

09/06/2026

Kroppen kan redan. Rörligheten bor redan där inne. Du behöver antagligen inte lägga till saker, bara släppa taget om det som håller fast rörelsen. Lossa på handbromsen, så att du rullar även om du inte gasar.
Fri rörelse går lätt. Så, hur lite kan du ta i?
/pa

—Barhanda🤚Oftast ligger dom bara där. Arbetshandskarna . Dom är liksom i vägen annars. Dom kan inte känna bladens strukt...
04/06/2026


Barhanda
🤚
Oftast ligger dom bara där. Arbetshandskarna . Dom är liksom i vägen annars. Dom kan inte känna bladens struktur eller jordens konsistens. Dom kan inte känna ytan på det målade träet eller pälsen på min älskade hund.
🤚🦶
Det är samma sak med skor och fötter. Dom har samma känslighet av samma skäl, att känna var de går, att få grepp, hålla balans och skicka massor av signaler till hjärnan. Så jag låter oftast skorna stå också. I skogen. På gräsmattan. I odlingslandet. Det blir bäst så.
🦶🤚
Om dom blir skitiga? Ja. Men jag kan bada. Tvätta dem. Det är lätt. Mycket lättare än att räta ut krokiga tår eller ömma ryggar.
🦶🤚
Men det går det också, såklart. Det är sånt jag gör. Med mina händer på dina fötter. Nerver mot nerver. Som känner och känns. Påverkar och förändrar.
🤚🦶
Kom så hjälper jag dig.
Boka via hemsidan.

—Vad skulle Pa ha gjort?Hon berättade att hon använder mig som referens. ”Vad skulle Pa ha gjort?” Eller ”Vad skulle Pa ...
03/06/2026


Vad skulle Pa ha gjort?

Hon berättade att hon använder mig som referens. ”Vad skulle Pa ha gjort?” Eller ”Vad skulle Pa ha sagt?”

Behandlingen av fötter handlar inte bara om fötter. Inte ens bara om kroppar och kroppsdelar. Vi pratar en del. Om att hälsa och välmående, styrka, stress och smärta handlar mycket om perspektiv. Inte bara rätt eller fel, bra eller dåligt. Perspektiv. Som i bra för vad? Eller för vem?

Det är därför jag aldrig ber någon göra övningar ”korrekt” eller med ”rätt” teknik. Jag frågar hur rörelsen känns. Jag frågar vilka delar av kroppen du använder och hur mycket du tar i. Jag frågar om du kan ta i mindre.

Jag ber dig inte ta i så mycket du kan. Jag ber dig ta i så lite du kan. Och jag ber dig känna efter. Det händer att det kostar mig kunder. Som hon som använde mig som referens. Hon som kände efter och kom på själv vad hon skulle göra.

Det är det som är förändring på riktigt.

Så det är både stort och fint, när människor jag behandlat, i en knepig situation - kanske är det stress, kanske är det smärta - väljer att stanna upp och fråga sig ”Vad hade Pa sagt?”

Tänk att få finnas i människors liv på det viset.

31/05/2026

Tre nivåer har behandlingarna hos mig.

1. Lindra symtom eller smärta. Minska det som märks; allergiögonen, smärtan i ryggen, sömnbesvären eller rörligheten. Få igång systemen i kroppen.
Det är fysisk rörelse.

2. Vi tar ett större grepp. Hittar samband och verkliga orsaker. Det kan vara allt från gamla skador till stress i kroppen. Vi förebygger.
Detta är fysisk och mental rörelse.

3. Förändring. Samma som ett och två men djupare. Vi tittat på stress, rädslor, vanemässiga spänningar eller inlärda (rörelse)mönster, allt sätter sig nämligen i kroppen. 
Det här är fysisk, mental och emotionell rörelse.

Oftast rör vi oss mellan alla tre, men det är du som bestämmer hur mycket förändring du vill ha.

Boka ett gratis samtal via hemsidan, hos mig eller online, så pratar vi mer om det!

Adress

Renvägen 14
Växjö
35245

Öppettider

Måndag 09:30 - 18:00
Tisdag 09:30 - 18:00
Onsdag 09:30 - 18:00
Torsdag 09:00 - 18:00
Fredag 09:00 - 17:00

Telefon

+46733800059

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Pa postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Praktiken

Skicka ett meddelande till Pa:

Dela