03/06/2026
Wat een hartverwarmend feestje. Wow... wat hebben deze jongeren mij geraakt.
Ze kregen de challenge om iets voor een ander te betekenen. Niet omdat het moest voor een cijfer, maar omdat ze de ruimte kregen om zelf initiatief te nemen, verantwoordelijkheid te dragen en te ervaren wat er gebeurt wanneer je iets van jezelf geeft.
Ze bakten pannenkoeken en speelden spelletjes met ouderen. Waar een paar stoere gasten werden ingemaakt met sjoelen en misschien nog wel meer geraakt werden door de gesprekken en verbinding die ontstonden. Met als levensles van tante Annie: "Het gaat om de reis en de lol, niet om het winnen."
Een uitspraak die één van hen inmiddels meeneemt in zijn sport.
Anderen bakten koekjes met kinderen op de basisschool om hun zelfvertrouwen en zelfstandigheid te stimuleren. Weer een andere groep verzorgde de catering bij een kledingverkoop om geld in te zamelen voor een goed doel.
Maar wat mij misschien nog wel het meest raakte, was hun eigen verwondering.
Hun verbazing over hoeveel impact een klein gebaar kan hebben.
Hoeveel dankbaarheid er ontstaat wanneer je een beetje van je tijd geeft. En hoeveel je zelf terugkrijgt wanneer je iets voor een ander doet.
De creativiteit spatte er vanaf. Strips, video's, tijdlijnen, verhalen. En zelfs de leerlingen die aan het begin van het traject de meeste weerstand lieten zien, stonden zichtbaar trots en glunderend hun ervaringen te delen.
Toen we vroegen: "Wie zou zoiets nog een keer doen?", gingen alle handen omhoog.
En dit is waarom ik zo van dit werk houd.
Er ontstaat iets bijzonders wanneer jongeren niet alleen leren uit een boek, maar vanuit ervaring en uitproberen.
Wanneer ze de ruimte krijgen om zelf te ontdekken, verantwoordelijkheid te nemen en te ervaren dat ze daadwerkelijk verschil kunnen maken.
Voor een ander. En voor zichzelf. ❤️